H&M: Påskeffekt på aprilförsäljningen

Den svenska klädjätten Hennes & Mauritz säger att försäljningen i april ha påverkats "klart negativt" av en påskeffekt.

Hennes & Mauritz väntas redovisa en total försäljningstillväxt på 6,2 procent för april månad, jämfört med motsvarande månad 2009. I jämförbara butiker väntas en minskning med 4,2 procent.

Det visar SME Direkts sammanställning av 20 analytikers prognoser inför försäljningssiffran som släpps måndagen den 17 maj klockan 8.00.

H&M möter tuffa jämförelsetal eftersom försäljningsökningen i april i fjol blev 19 procent och försäljningen i jämförbara butiker steg med 8 procent.

Vid utgången av april hade H&M 2.037 butiker, jämfört med 1.804 butiker vid motsvarande tidpunkt förra året.

Estimaten är insamlade efter det att försäljningen i den tyska beklädnadshandeln visade sig ha sjunkit med 4 procent under april och att den svenska klädhandelns försäljning rapporterats ha backat med 5,7 procent jämfört med april förra året.

Bland andra indikationer för april märks Stockmannägda,Lindexvars totala försäljning ökade med 6 procent. Det kalla vädret innebar en förskjutning av försäljningen av vårkollektionen något under den senare delen av månaden i samtliga Stockmanns verksamheter och speciellt i Lindex, hette det när april presenterades.

En titt över Atlanten visar att den amerikanska klädkedjanGapsförsäljning i jämförbart butiksbestånd under april minskade med 3 procent jämfört med samma månad 2009.

Enligt H&M bedöms försäljningen i april ha påverkats “klart negativt” av en påskeffekt. Bolaget avstår dock från att precisera sig i procentenheter.

Deltagare: ABG Sundal Collier, Bank of America Merrill Lynch, Barclays Capital, CA Cheuvreux, Carnegie, Citi Investment Research, Danske Markets Equities, Deutsche Bank, DnB NOR Markets, Erik Penser Bankaktiebolag, Evli Bank, Goldman, Sachs & Co, Morgan Stanley, Nordea Markets, Redburn Partners, Redeye, Swedbank Markets, Sydbank, Ålandsbanken och Öhman.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund