Här gör vi av med pengarna 2004

Måttbeställda kostymer, plasma-tv och solresor till Karibien har en sak gemensamt. Det är sådant som affärsfolket lägger sina privata pengar på 2004. Affärsvärlden har tagit tempen på livsstilstrenderna i näringslivet.

BOENDE: 40-talisterna flyttar in till stan
* Trycket på bostadsrätterna i storstäderna ökar ytterligare nästa år. Priserna har nästan klättrat tillbaka till toppnivån 2000/2001. Förklaringen är att många kapitalstarka fyrtiotalister säljer villan och flyttar in till stadskärnorna. Bland den här målgruppen står Östermalm i Stockholm och Vasastan i Göteborg överst på önskelistan.

– Fyrtiotalisterna vill bort från de höga taxeringsvärdena på villor och vill ha nära till stadens utbud, samtidigt som de vill behålla sommarstället. De vill kunna resa bort och bara stänga dörren efter sig och inte känna ansvar för hus och trädgård, säger Ian Sundgren på den exklusiva mäklarfirman Residence i Stockholm.

INREDNING: 90-talets minimalism är död
* Skippa de sterila inredningskoncepten och våga var personlig när du inreder din bostad! Trenden är att våga blanda stilar som modernt och antikt med 1900-talsdesign. Många designklassiker från 1900-talet är tillbaka i nyproduktion.
– Förra sekelskiftet var det också populärt att blanda stilar, säger Charlotte Pettersson, inredningschef på tidningen Sköna Hem.
– Minimalismen, där allt ser ut att passa ihop och är lite utslätat, och som var populär under 90-talet är inte lika populärt, säger hon.
Intresset för det individuella boendet visar sig också allt starkare i att fler och fler väljer att köpa en bit mark och att arkitektrita sina bostäder.
– Man får bostaden skräddarsydd efter egen vilja, och dessutom blir det väsentligt billigare. För samma peng som en trea i Vasastan går det att få en fint arkitektritat hus, säger Mårten Niléhn, chefredaktör på inredningstidningen Residence.

MODE: Skräddarsytt och stopp för casual friday
* Strikt klädsel på jobbet och individuella kläder på fritiden. Så blir trenden för nästa år för dig som arbetar inom börs- och finansvärlden. Den klassiska formella looken står sig även nästa år. När börsbubblan för några år sedan var som störst var det vanligt på Wall Street, men också i Stockholm, att man klädde sig mer avspänt på fredagar. Den trenden är som bortblåst.

– Färgerna som gäller är fortfarande marinblått och antracitgrått. Alla i näringslivet tar del av en speciell dresscode, och den som inte följer den har svårt att bli accepterad. Hjärnan är alltså inte avgörande, utan det är helheten, och då spelar det yttre roll, säger Knut Rosensvärd, ägare av den exklusiva herrklädesaffären Rose & Born i Stockholm.
Intresset för att klä sig mer individuellt fortsätter att öka:

– Direktörerna vill ändå vara individuella och vi märker en enorm efterfrågan på både skräddarsydda och måttbeställda kostymer, säger Lotta Götrich-Knöppel, ägare till direktörernas favoritbutik Götrich.
På fritiden går trenden mot ett påtagligt individuellt klädmode med mycket pigga, glada färger på exempelvis tröjor.

PRIVATA PENGAR: Aktiefonderna gör comeback
* Intresset för hedgefonder har minskat och väntas fortsätta göra det. På uppgång är intresset för aktiefonder. Den bedömningen gör aktieanalytikern Peter Malmqvist som räknar med att nästa år är ett år då börsen fortsätter upp.

– När börsen stiger skapar det en glädje av att man kan tjäna pengar på aktier. Samtidigt blir det en stress hos många, att man missat tåget. Det här gäller just nu i första hand institutionella placerare, och det kommer sedan att sprida sig till privatplacerarna, säger Peter Malmqvist.
Obligations- och räntefonder, liksom hedgefonder, får stryka på foten under 2004.

KULTUR: Moderna åter i hetluften
* Den stora kulturhändelsen i Stockholm nästa år är att Moderna museet återöppnar efter att ha varit stängt i två år. Den brittisk-nigerianske konstnären Yinika Shonibare gör ett platsspecifikt verk till öppningen. Nästa höst visar museet den udda utställningen Fashination, som handlar om konst på gränsen till mode, och vice versa.
Dramaten satsar i vår stort på Anthony Burges A Clockwork Orange 2004. Det är en iskall kultklassiker både som roman och film och kommer att spelas i vår på teaterns stora scen. Det är en pjäs om ultravåld, makten och människan i framtiden. Uppsättningen är iscensatt av den danske regissören Kasper Bech Holten.

En annan storsatsning på Dramaten i vår är pjäsen Helvetet är minnet utan makt att förändra, av Jonas Gardell. Rollistan är stjärnspäckad; Lena Nyman kommer åter till Dramaten och hennes motspelare är Marie Göranzon och Elin Klinga.
På Göteborgsoperan har Thank you for the music – ABBA, The Symphonic Celebration premiär under våren.

PRYLAR: Plasma-tv och digitala kameror säljer som smör
* 2004 går helt i stjärnbilden “digitalus” tecken. Den stora trenden är mobiltelefoner med färgskärm och inbyggd kamera.
Allt hetare blir hopvikbara mobiltelefoner.
Ett annat hett objekt även nästa år är 2003 års boom-pryl digitalkameran. I år räknar elektronikindustrin med att sälja
450 000 sådana, mot 150 000 av den gamla hederliga sorten. 2004 tror branschen på 750 000 digitala och blott 100 000 av den typ som kräver film och traditionell framkallning.
Finsmakarna lär flockas kring sin nya plasma-tv. De är stora, platta och dyra. Men inte fullt så dyra som de brukade vara. Och i många av de nya dvd-spelarna som kompletterar tv-hörnan (som snart kallas hembiohörnan) går det att stoppa in minneskorten från digitalkameran. Därmed kan man plåga sina gäster med de senaste semesterbilderna utan att plocka fram diabildsprojektorn.

RESOR: Semestern tillbringas i Sydafrika och Karibien
* Karibien, Sydafrika och öarna i Indiska oceanen blir de attraktiva resmålen nästa år för lyxresenärerna.
Det är långdistansresmålen som lockar när topparna inom näringslivet reser på semester utomlands med familjen. I takt med att dollarn försvagats blir det väsentligt billigare att resa till exempelvis Västindien.
Intresset för Thailand håller i sig under nästa år. Favoritorterna Phuket och Hua Hin är några orter som fortsätter att växa som turistorter.
– En ny trend i Thailand är att man bor ostört i hotellens privata villor, i stället för i dess huvudbyggnad. Då har man ofta privat pool i direkt anslutning till stranden, säger Fredrik Rosenholm marknadsansvarig på Select Travel, specialist på exklusiva resor.
Sydafrika blev för några år sedan ett populärt resmål bland svenska turister. Den trenden håller i sig även nästa år. För många är Sydafrika ett drömland att åka till där kombinationen upplevelser i både stad och natur lockar. En populär route i Sydafrika har därför blivit Kapstaden, vindistrikten och därefter en safari i exempelvis Kreugerparken.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund