Här ska Nokia möta nya konkurrenterna
I dag, onsdag, ska Nokias vd Olli-Pekka Kallasvuo försöka förklara hur han tänker lösa problemen med fallande marginaler och ökad konkurrens.
De samlade aktieanalytikerna på Nokias kapitalmarknadsdag kommer därför säkert att få höra om den nya satsningen på mobiltjänster till de miljarder människor som lever på landsbygden i utvecklingsländerna.
Dessutom kommer nog företagsledningen att tala om det mer långsiktiga projektet Nokia Data Cloud, där tanken är att samla in och bearbeta data från världens alla Nokia-mobiler. Ett projekt som häromveckan beskrevs som “en betydande affärsmöjlighet” av utvecklingschefen Mary McDowell.
Nokias senaste kvartalsrapport visade förlust för första gången på 16 år. De dåliga siffrorna berodde främst på en goodwillnedskrivning på 9,3 miljarder kronor i nätverksföretaget Nokia Siemens Networks, som Nokia äger ihop med tyska Siemens.
Betydligt allvarligare är den sjunkande lönsamheten för mobiltelefonerna, själva hjärtat i Nokias verksamhet. Vinstmarginalen, som legat runt 20 procent de senaste tio åren, är nu nere på 11 procent.
Problemet är också att mobiljätten tappar marknadsandelar på det snabbast växande och mest lönsamma mobilsegmentet, de smarta mobilerna.
Den globala försäljningen av smarta mobiler ökade med 13 procent under tredje kvartalet, medan efterfrågan på samtliga mobilvarianter var oförändrad. I dag står de mer avancerade modellerna bara för 13 procent av den globala försäljningen, men analysfirman Gartner räknar med att andelen är 37 procent 2012.
Nokias smarta mobiler konkurrerar med Rims Blackberry, Apples Iphone och allt fler modeller med Googles operativsystem Android. Men medan Apple har ökat sin marknadsandel från 4 till 18 procent på två år, har Nokias minskat från 55 till 40 procent sedan 2005.
Allra sämst går det för Nokias smarta mobiler i USA, där konkurrensen är som hårdast. Där har Nokia bara en andel på 3,8 procent.
Nokia möter dessutom ökad konkurrens av “grå tillverkare” på lågprissegmentet. Det handlar om kinesiska mobiltelefonbolag, som inte godkänts av staten. De väntas öka sin produktion i år med 44 procent, från 101 till 145 miljoner mobiler, enligt analysfirman Isuppli.
Inte konstigt alltså att Nokia på sin årliga framåtsyftande press-sammankomst “The Way We Live Next” i Helsingfors häromveckan talade mer än vanligt om stora utmaningar och förändringar. Strategichefen Heikki Norta valde beskrivningen “turbulenta tider”.
Och det populära teknikbegreppet “konvergens” fick en ny betydelse. Vanligen menar man en sammansmältning av områden som mobiler och datorer, eller mobila nät och fasta nät. Men Mary McDowell sade under sitt framförande att “jag ser konvergens mer som en kollision”. Och Henri Tirri, chef för Nokias forskningscenter, sade att han hellre använder ordet “konflikt än konvergens”.
Det nya språkbruket indikerar att Nokia känner sig jagat. Av Google, av Apple och av mobiltillverkare från Kina.
Under de här framtidsdagarna brukar ledande personer peka med hela handen för att visa vart den mobila framtiden är på väg. Det gjorde de även denna gång, men inte fullt så självsäkert.
Strategichefen Heikki Norta var överraskande ödmjuk, och medgav att Nokia är sent ute när det gäller att erbjuda tjänster över nätet. Och att “nedladdning av musiktjänster är nytt för oss”.
Redan för flera år sedan bestämde sig Nokia för att möta det väntade hotet om lägre tillväxt och lönsamhet för mobilerna med en satsning på nätbaserade tjänster. Tanken var att tjänsterna skulle få fart på Nokias försäljning samtidigt som de skulle få kunderna att köpa mer avancerade och dyrare mobiler.
Men det var först i maj i år som Nokia kom till skott och öppnade affären Ovi Store, som säljer program och tjänster på nätet.
Många av konkurrenterna gör redan samma sak. Bäst går det för Apple som skryter med att över 2 miljarder program har laddats ned från dess App Store.
För att möta den nya konkurrensen tänker Nokia utnyttja sin “unika position”. Det ordvalet användes många gånger under de två dagarna i Helsingfors.
-?Vi har en 1 miljard kunder med en Nokiamobil, säljer 400 miljoner mobiler om året och känner väl de lokala marknaderna, sade Heikki Norta, med en tydlig vinkning mot Apple som hittills sålt 34 miljoner Iphones, främst i USA och Europa.
-?Och vi ska satsa på globala tjänster, som vi anpassar för de lokala marknaderna världen över. Inte på nischer, fortsatte han.
Även Mary McDowell betonade Nokias särart.
-?Vi är annorlunda än Silicon Valley-företagen, sade hon, och markerade med emfas att Nokia inte bara är till för folk med “djupa fickor”.
Även det en släng mot Apples dyra
Iphone.
Det finns redan 4,5 miljarder mobilabonnemang i världen. Nokia väljer nu att satsa på att “göra tekniken tillgänglig för nästa miljard mobilabonnenter”.
-?Därför satsar vi på mobiltjänster för låga näthastigheter. Som Ovi Mail, som redan har 200 miljoner användare. Och Nokia Life Tools, tjänster som ger bonden information i mobilen om allt från väder till priset på grödor på marknader i närheten, sade Mary McDowell.
Ett annat exempel är den nya tjänsten “Nokia Money”, som lanseras i början av nästa år. Det är Nokias försök att etablera sig som mobilvärldens Visa på utvecklingsmarknaderna. (Se separat artikel på sidan 36.)
För Nokia är också det egna globala återförsäljarnätet ett viktigt vapen i kampen mot de nya konkurrenterna. Varken Apple, Google eller de kinesiska mobiltillverkarna har butiker som möter kunderna världen över. Nu ska Nokia se till att återförsäljarna inte bara marknadsför mobilerna, utan dessutom hårdsäljer bolagets tjänster.
På lite längre sikt, framåt 2015, hoppas Nokia dessutom tjäna pengar på att samla in och bearbeta information från världens alla Nokia-mobiler. Projektet kallas “Nokia Data Cloud” och Mary McDowell talade om det som en “betydande affärsmöjlighet”. Och strategichefen Heikki Nora sade att varje ny Nokia-mobil kommer att vara uppkopplad till bolagets eget datamoln i framtiden.
-?Miljarder data ska samlas in för att göra prognoser som gynnar individer och samhälle, sade Mary McDowell.
“Och Nokia” glömde hon att påpeka, i hastigheten.
Ett första exempel är försöket “Mobile Millennium”, som snart ska lanseras som en kommersiell tjänst i Kalifornien. I projektet ingår 10 000 bilförare med mobil innehållande gps. Trafikinformation samlas in och bearbetas för att sedan erbjudas trafikanterna.
Om mobiljätten lyckas med att knyta upp världens alla Nokia-användare för att tjäna pengar på att bearbeta den insamlade gratisinformationen får framtiden utvisa. Klart är att flera vill vara med och slåss även på den marknaden. Google, som redan i dag lever på att samla in gratis data, har liknande ambitioner för den mobila världen.
Nokia vill bli mobilvärldens Visa
Det finns 6,6 miljarder människor, varav 4 miljarder har en mobiltelefon. Men bara en miljard har ett eget bankkonto.
Så förklarar Teppo Paavola bakgrunden till Nokias stora satsning på den finansiella tjänsten Nokia Money.
-?Det finns redan många försök med mobila betalningstjänster, men inget är särskilt framgångsrikt. Det finns knappast en bank eller en operatör som inte har egna planer för mobila tjänster. Men en förutsättning för att lyckas är att tjänsterna inte begränsas till bara en bank, en operatör och en mobiltelefon, anser Teppo Paavola.
Efter moget övervägande ratades tanken att låsa upp de finansiella tjänsterna till Nokias mobiler.
-?Alla på Nokia gillade kanske inte det från början. Men nu förstår man att fördelarna är fler än nackdelarna, säger Teppo Paavola.
Han räknar med att tjäna pengar på samma sätt som världens kreditkortsföretag gör i dag.
-?Vi kopierar de affärsmodeller som redan existerar. Kreditkortsföretag brukar ta 10 till 20 procent av transaktionsavgiften, medan merparten av avgiften går till bankerna, säger han.
Marknaden för mobila betalningar väntas bli gigantisk – 12 miljarder euro, eller ungefär 120 miljarder kronor 2014, enligt en prognos som Teppo Paavola visar.
Nokia avslöjade ambitionen att ge sig in i finansbranschen i augusti, och söker redan licenser för finansiella tjänster hos statliga regulatorer världen över.
Tjänsten Nokia Money ska lanseras successivt i ett land i taget. Premiär blir det inom kort i något av utvecklingsländerna. Redan i början av nästa år, lovar mobilgiganten.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.