Hemliga Sprays planer

Hemlighetsfulla Spray ska fram i rampljuset. Portalbolaget behöver börsen för att klara expansionsplanerna.

Portalföretaget Spray ska till börsen i år. Hittills har bolaget hållit en låg profil för att i lugn och ro bygga upp bolaget. Men nu behöver bolaget tillgång till aktiemarknadens kapital för att hålla uppe tillväxttakten.

Tillväxten i Europa sker främst genom köp av befintliga, lokala bolag. Senast köpte bolaget in sig i det tjeckiska portalbolaget Seznam.cz. Spray har nu verksamhet i Sverige, Tyskland, Frankrike, Italien, Norge, och Tjeckien.

Trea i Europa

Målet är att bli det ledande portalföretaget i Europa. Enligt Sprays VD Johan Ihrfelt är bolaget nästan där. Med 3,5 miljoner unika besökare per månad sätter han Spray som nummer tre i Europa efter America Online och Yahoo.

Det är ett renodlat portalföretag som kommer att sättas på börsen någon gång i år. Sprays e-handelssatsningar, Sumo, Insplanet med flera, har flyttats till en egen hörna i koncernen under namnet E-lab.

I en intervju med Affärsvärlden berättar Sprays VD, tillika en av grundarna, Johan Ihrfelt, om strategin och framtidsplanerna.

Vilka är motiven till att gå på börsen?

I övriga Europa har våra konkurrenter, som telekombolag och amerikanska internetbolag, inte riktigt funnit receptet på hur de ska kunna göra sina affärsmodeller lokala, medan vi i Sverige har kommit långt. Nu vill vi bygga en plattform in i internetuniversumet, både genom förvärv och via organisk tillväxt, och det kräver kapital.

När kan en börsnotering bli aktuell?

Vi har sagt någon gång under 2000.

Vill ni köpa fler bolag, som t ex norska Nettavisen?

Nyheter är en av grunderna i en portal. Att kunna köpa fler bolag är också en av anledningarna till att vi går in på börsen. Vi vill ha en större handlingskraft för att växa och för att träffa partnerskapsavtal, på medieområdet, alltså innehållsdelarna, på accessdelen och framöver även på den mobila sidan och inom bredband.

Hur ser expansionsplanerna ut?

Främst Västeuropa, där vi är intresserade av Spanien, Benelux och Skandinavien. De länderna ligger före Storbritannien, för där har de amerikanska aktörerna etablerat sig och är stora.

Har ni något försprång genom att komma från Sverige?

Det är en fördel. Internetföretag här har vuxit fram på ett helt annat sätt än i övriga Europa. Vi har en oerhört liten konsumentmarknad, och det gör oss konkurrenskraftiga. Vi välkomnas som alternativ till amerikanarna.

Vilka områden vill ni satsa på framöver?

Det kommer att utkristalliseras. I Sverige lanserade vi nyligen resesidan, och även finansområdet är något som vi jobbar med en hel del.

Kommer ni att samordna e-handelsverksamheten med portalsatsningen?

Vi vill bygga ett intermediärbolag. Portalen och e-handelssatsningarna är helt separerade för trovärdighetens skull.

Ni har köpt (internetoperatören) BIP. Är egen nätanslutning (access) en förutsättning att lyckas?

Accessen är ju en del i erbjudandet. Där jobbar vi med lokala telekomoperatörer och delar på trafikintäkterna.

Räcker det med partnerskap eller kan det bli fler förvärv av internetoperatörer?

I dagsläget vinner vi rätt mycket på att göra det organiskt, men om man ser en bit framöver så kan vi tänka oss att köpa bolag. Vi bygger t ex kundtjänster för att kunna träda in i intermediärrollen på allvar. Vi måste bygga ett företag som ser annorlunda ut och är mer utvecklat än ett traditionellt Yahoo-mediebygge.

Därför är hela accessbenet väldigt intressant.

Hur ser intäktskällorna ut framöver?

Accessidan har stora bruttoomsättningar men mindre marginaler jämfört med annonserna och den medierelaterade delen. I dagsläget ligger en stor del av intäkterna på mediedelen, med annonsering och sponsring som en grundmatta. Men vi ser alltfler paneuropeiska annons- och intäktsmodeller och fördjupade samarbeten med kommersiella aktörer.

Sedan har vi e-handelsintermediärrollen, där vi tar procent på vad som shoppas av våra medlemmar. Det har inte tagit fart än i Europa, men så smått i USA, och där finns en stor potential. Kan man som intermediär eller portal förhandla för miljoner medlemmar så sitter man i en stark ställning som e-handelsspelare.

Vad har ni för tillväxtmål?

Vi vill inte kommentera exakta mål, delvis på grund av eventuella börsplaner. Vi ligger i topp tre i Europa, och når 3,5 miljoner européer. I Sverige har vi cirka 1,4 miljoner unika användare, och är större än Torget och Aftonbladet, men inte Passagen.

När räknar ni med att börja gå med vinst?

Jag får inte och kan inte gå ut med information.

Kan det bli inom tre till fem år?

Det är inte omöjligt.

Varför är ni så hemlighetsfulla?

Vi är inte noterade. Det tar en massa tid att jobba mot finansanalytiker och medier. Vi vinner rätt mycket på att ägna oss till 100 procent åt att bara bedriva verksamheten. Det är rätt mycket skriverier ändå.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Envar Holding AB
Annons från AMF