H&M:s VD letar lönsamhet i en orolig värld: ”Geopolitiska risker högt upp på agendan”

H&M släppte på torsdagen sin tredje kvartalsrapport för året. Åter igen blev marknaden besviken som för tillfället verkar gilla koncernens VD mer än själva bolaget. Daniel Ervér berättar för Afv hur han ser på de ökande geopolitiska spänningarna.
H&M:s VD letar lönsamhet i en orolig värld: ”Geopolitiska risker högt upp på agendan” - Daniel Erver, CEO H&M Group
Daniel Erver, VD för H&M. Foto: H&M

“Att skapa resiliens mot geopolitiska scenarier står högt upp på vår agenda”, säger H&M:s VD Daniel Ervér när Affärsvärlden intervjuar honom på torsdagen.

Det är en hungrig men fokuserad Daniel Ervér som strax efter tolv tar emot Afv i hörnrummet längst upp i huvudkontoret på Mäster Samuelsgatan i Stockholm.

Tidigare samma dag har den multinationella klädkoncernen släppt sin tredje kvartalsrapport för året. Det är Daniel Ervérs tredje sedan han klev på som koncernchef i januari. Rapporten gjorde marknaden besviken. Mot slutet av dagen är aktien ner knappt 5% på en annars väldigt munter börs. I rapporten skriver H&M att försäljningen i september väntas öka med 11%, men investerare vill se bevis på försäljningstillväxt för att vara nöjda, vilket Afv rapporterade om tidigare under torsdagen.

Medan reportern med intervju-sloten före lotsas ut av en ur personalen berättar Daniel Ervér att det enda han fått i sig under dagen är en frukostmacka. Sedan har det varit telefonmöte med svenska och utländska analytiker klockan nio i morse. Därefter har han suttit i intervjuer med svensk media. Snart väntar telefonintervjuer med utländsk media.

Daniel Ervér, VD för H&M. Foto: Magnus Georgsson

 

Bättre än Persson och Helmersson

Alla verkar gilla Daniel Ervér. Investerare som Afv pratat med ger honom gott betyg. Säger att han är mycket bättre än sina två föregångare i kommunikationen. Mer närvarande och nåbar.

Daniel Ervérs första chef, innan han började sin snart 20-åriga bana på H&M, vittnar om en bra förmåga att hantera människor. Att han är ödmjuk.

Enligt honom själv beror det på en trygg start på livet.

“Jag har oerhört starka värderingar från min familj”, berättar Daniel Ervér för Afv. “Att man alltid ska göra sitt bästa, alltid fokusera på vad du kan påverka. Och att det är OK att göra fel om intentionen är god.”

En av grundbultarna i hans ledarstil är också att det ska vara högt i tak med en tro på potentialen i varje individ.

Daniel Ervér, VD för H&M. Foto: Magnus Georgsson

Inte minst att man ska tillåtas göra fel. Själv säger han sig ha gjort massor av fel, men att det gäller att göra felen så tidigt som möjligt.

“Jag blev chef på H&M när jag var 25, och det var oerhört utmanande och fantastiskt lärorikt”, säger Daniel Ervér.

“Jag brukar säga att ledarskap är som att lära sig gå. Man måste få ramla många gånger för att hitta sitt sätt. En ettåring ramlar hela tiden när den lär sig gå. Är man 25 så är det lättare att slå sig lite – ledarskapsmässigt – än när man är 45.”

Men dagens utmaningar för H&M kan vara svårare att ha beredskap för. Enligt kvartalsrapporten följer H&M utvecklingen i Röda havet och den globala fraktmarknaden med syfte att minimera påverkan på tillgänglighet, fraktkostnader och lagernivåer.

Enligt rapporten vidtar bolaget också åtgärder för att ta hand om avbrott i leverantörskedjan och pekar på flera osäkerheter som påverkar koncernen, bland annat geopolitiska risker.

Aktivt fokus på geopolitiska risker

“Det är ett förändrat världsläge och vi jobbar mycket mer aktivt med geopolitiska frågor idag”, säger Daniel Ervér och berättar om att H&M tar fram planer för olika möjliga geopolitiska scenarier, bland annat beroende på valet i USA.

Ett konkret resultat av koncernens riskminimering är att flytta viss produktion från Asien.

“Istället ökar vi produktionsandelen i Turkiet och skaffar fler produktionspartners i Syd- och Mellanamerika”, säger Daniel Ervér.

“Det gör att vi blir snabbare och mer responsiva.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.