Hur ser derashemliga plan ut?

För att finansmannen Robert Weil ska kunna räkna hem investeringarna i tv måste han ha en mycket hårdhänt sparplan för TV4. Eller säljoptioner.

Robert Weil är känd som en försiktig man. Under 1990-talet var han livrädd för börsen och hade kapitalet i obligationer. Det är därför en märkeshändelse när han plötsligt satsar miljardbelopp på volatila och politiskt infekterade medieaktier.

Det är lätt att se att någonting saknas i kalkylen. Bedöm själv:

Affär nr 1: Weil köper 15,1 procent av TV4 i december för 513 mkr. Värderingen är vid det laget klart ansträngd. P/e-talet för 2005 är enligt marknadens prognoser närmare 30, högst i den nordiska mediebranschen. Motsvarande multipel på försäljningen är 1,5, även det dyrt för ett förlustföretag med nolltillväxt. Tajmingen är dessutom usel. Redan tre månader tidigare hade Affärsvärlden rekommenderat läsarna att köpa TV4-aktier på spekulation om maktkamp. De som tog fasta på rådet fick se sina aktier stiga med 40 procent innan Proventus klev in på 170 kronor per aktie.

Affär nr 2: Weil köper 8,5 procent av kapitalet i Alma Media för, enligt pressuppgift, 15 euro per aktie, vilket motsvarar 750 miljoner kronor. Här är tajmingen om möjligt ännu sämre. Kursen har rusat 100 procent på ett halvår sedan det blivit känt att Schibsted vill ta över bolaget. Värderingen är också avskräckande. Alma är ett mediekonglomerat, men en slakt är ingen kanonaffär. Bara två månader innan Weils aktieköp värderade Carnegie summan av Almas tv- och tidningsverksamheter till 11 euro per aktie. Weil lägger alltså upp 30 procent mer än så.

Så vad är hemligheten? Enligt vad som hittills framkommit sade både bankerna och familjemedlemmar nej till vd Bengt Brauns planer på att binda ännu mer kapital i tv. I ett sådant förhandlingsläge kan det inte ha varit svårt för Robert Weil att utverka säkerheter som gör tv-affären i praktiken lika riskfri som obligationer. Gissningsvis har Weil en säljoption som ger honom rätten att sälja aktierna till Bonniers till ingångsvärdena. Han riskerar därmed bara räntan. Proventus vd Daniel Sachs förnekar kategoriskt detta, men avtalet kan vara gjort direkt med huvudägaren Weil. Och han har ännu inte sagt ett knyst.

Med risken inlåst och begränsad är det klart att Proventus kan mena allvar med att de ska “omstrukturera tv-marknaden i Norden”. Just nu verkar det vara hela havet stormar i tv-branschen. Då tänker industrialister mer på geografi och marknadsandelar än kalkyler. Viktiga pusselbitar kan bli riktigt dyra. Det vet givetvis riskkapitalister som Proventus.

Men sanningen är nog att det är TV4 som ska omstruktureras. För det första är det i TV4:s kostnadsbas de enkla vinsterna finns, inte i att slå ihop fyra nordiska kanaler som Bonniers talar om. Inte heller Schibsted verkar ju tro på gränsöverskridande synergier, det var ju Aftonbladet och SvD som skulle samarbeta med TV4 snarare än danska och norska TV2.

För det andra har Proventus och Bonniers sagt att de ska dela lika, 50/50, på aktierna i det nya tidningsfria Alma Media som bara kommer att äga finska MTV3 och kontrollaktier i TV4. Hur Weil kan få 50 procent är inte känt, kanske måste han pumpa in ännu mer pengar. Det intressanta är aktieägaravtalet Enligt vad Affärsvärlden erfar tar Proventus ordförandeposten och får utslagsröst. I förarsätet kan de sedan agera “bad cops”.

Besparingspotentialen i TV4 är mycket stor givet att Proventus vågar tumma på de krav på kvalitet som regeringen ställt upp i utbyte mot monopolet att sända marksänd reklam-tv. Och det vågar de säkert. Det är bara tre år kvar till koncessionen går ut. Det skulle inte förvåna om Proventus ser en framtid där kanalen sparar 800 miljoner kronor från dagens nivå, hälften på koncessionsavgiften, hälften på verksamheten. Sätt det i relation till dagens intäkter på 2,3 miljarder kronor som ger ett resultat runt break-even.

Allt som sparas rinner visserligen inte ner som vinst på sista raden. Alla räknar med att TV4 tappar annonsintäkter när monopolet försvinner i digital-tv-världen. Frågan är hur mycket. Men ett starkt varumärke och nya betal-tv-intäkter kan säkert kompensera till en del.

Sammantaget betyder detta givetvis att de journalistiska ambitionerna med TV4 kommer att minska dramatiskt, eftersom nyhets- och lokalredaktionerna är överdimensionerade i förhållande till antalet ögonpar kanalen kan leverera till sina annonsörer. I en värld där både TV3 och Kanal5 kan nå lika många tittare som TV4 är det ohållbart för vilken aktör som helst att ensam sitta med kostnader skyhögt över konkurrenterna.
Såvida Weil inte är en kulturmecenat och ser på TV4 som på sina tidigare satsningar i glasbruk eller teatrar. Vilket är föga troligt.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF