I nyaste laget
ABNW är ännu ett företag på börsen som sysslar med mobilt internet. Bolaget håller dock inte på med den omskrivna tredje generationens mobiltelefoni (3G) utan satsar i stället på ny teknik för lokala trådlösa nät.
Affärsvärlden delar ABNWs syn på utvecklingen mot att flera system för att trådlöst internet kommer att samsas till skillnad mot idag där en enda teknik är allenarådande. ABNW verkar däremot väl optimistisk om hur snabbt marknaden för bluetooth och lokala trådlösa nätverk kommer att växa, framför allt för den typen av systemlösningar som ABNW skjuter in sig på.
Komplement
Det Kistabaserade företaget utvecklar system, mjukvara och hårdvara som ska användas som komplement till de kommande 3G-näten. Företaget tror på en framtid med flera parallella system för mobilt internet, som används vid olika tillfällen beroende på hur mycket bandbredd som för stunden behövs.
ABNW satsar på både bluetooth-tekniken och snabba trådlösa lokala nätverk (WLAN). Bluetooth är en teknik för korthållsradio som utvecklats av Ericsson och andra giganter inom mobilindustrin. Efter flera förseningar är de första kommersiella produkterna med bluetooth nu på väg att lanseras. För ABNW kan det handla om att göra ett kontor sladdlöst genom att bärbara datorer, handdatorer och annan teknisk utrustning kopplas samman i det trådlösa lokala nätverket.
På i stort sett samma sätt arbetar ABNW med WLAN vilket, till skillnad från bluetooth, är en teknik som redan används och som är väl beprövad. Under det senaste året har WLAN vuxit explosionsartat i framförallt USA, men även i Sverige. Tekniken används numera både i hemmet och på kontoren sedan mobila datoranvändare har ökat och priset på tekniken fallit dramatiskt.
Dessutom har det dykt upp operatörer som installerat WLAN på ett antal offentliga platser som flygplatser och hotell där det nu är möjligt att surfa med mycket hög hastighet. Det innebär att kontoret har kommit närmare fickan än någonsin förr.
Bolaget vinstvarnade i början av året när ABNW meddelade att målet om en försäljning på 600 miljoner kronor för detta året inte kommer att uppnås. Bolaget håller fortfarande fast vid att rörelsen ska gå runt räknat på månadsbasis i slutet av året. Tidigare har företaget övergivit omsättningsmålet för förra året på 200 miljoner kronor.
Några nya omsättningsmål har inte presenterats. Överhuvudtaget verkar företaget ta lite väl lätt på informationen som den skickar till aktiemarknaden. Indikativa försäljningstal är inget som bolag ska gå och ändra efter dagsformen, utan är viktiga uppgifter för att värdera den här typen av företag, oavsett om de kallas mål eller prognoser. För förra året stannar omsättningen troligen någonstans kring 50 miljoner kronor, enligt Affärsvärldens bedömning.
För närvarande håller ABNW på att ta in pengar via en nyemission som ska säkra verksamheten till efter halvårsskiftet. Emissionskursen är satt till 20 kronor per aktie, vilket är klart över dagens börskurs. Eftersom hela emissionen, på sammanlagt 100 miljoner kronor, är garanterad av huvudägarna VD Pål Kruger och vice VD Tom Bryant-Meisner bjuder ägardoun i praktiken övriga aktieägare på runt femton miljoner kronor.
Det är bra att huvudägarna uppenbarligen tror på bolaget och är villiga att skjuta till mer pengar. Hur det går i framtiden återstår att se.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.