I väntan på en vinnare

Det uteblivna Nobelpriset i litteratur påverkar bokhandeln negativt. Inte minst för att julhandeln är extremt viktig för bokbranschen och då har uppmärksamheten kring ett Nobelpris haft stor betydelse. Bokbranschens aktörer har tacklat det uteblivna priset på olika sätt. Akademibokhandeln har lanserat kampanjen ”Hos oss är alla vinnare” och flera förlag har gjort en gemensam satsning där de återutger de 14 kvinnor som tidigare fått Nobelpriset i litteratur.

För förlagens del beror försäljningen förstås också på vem som får priset. En pristagare som Bob Dylan påverkar inte nödvändigtvis siffrorna nämnvärt. Anders Billing, vd för bokhandelsgruppen Ugglan, uppger för branschtidningen Svensk Bokhandel att den uppskattade förlusten för en genomsnittlig bokhandel i kedjan landar på mellan 15 000 och 20 000 kronor. Johan Kleberg, vd för näthandeln Adlibris, kommenterar det uteblivna priset:

– Det är jättedåligt. Vi brukar sälja omkring 30 000 till 40 000 böcker. Men framför allt driver det trafik både till oss och till den fysiska bokhandeln. Att det inte delas ut något pris gör att hela branschen tappar.

Kleberg påpekar även att årets Augustpriser gick till smalare titlar, vilket också är negativt för aktörer som vill sälja många böcker.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här