I väntan på valfläsket

En blek vårbudget präglad mer av taktik än strategi presenterades av finansminister Pär Nuder i förra veckan. Nu är frågan när det riktiga valfläsket presenteras.

Man kan inte undvika att tänka tanken att det finns en hemlig överenskommelse mellan socialdemokraterna och samarbetspartierna när man läser förra veckans vårproposition och hör kommentarerna kring denna. Själva budgeten innehåller egentligen få större satsningar, det handlar mest om spridda skurar till äldre och ungdomar.

Cirka tre miljarder satsas på att förbättra vården för de svårast sjuka äldre. Dessutom införs en garanti för att par med särskilda behov ska kunna bo kvar tillsammans. Ungdomarna får tillgång till ytterligare 1 000 plusjobb och studiebidragen höjs. I övigt är det som vanligt några mindre satsningar på miljö, integration och jämställdhet som sticker ut. Tandvårdsreformen som presenterats väntas belasta budgeten med 500 miljoner 2007 och med 1,7 miljarder under 2008.

Däremot är optimismen stor om den ekonomiska utvecklingen i Sverige och enligt finansminister Pär Nuder är ?överskotten i statsfinanserna så stora vi kan planera för fler reformer?. Vilka dessa reformer ska bli ska man dock återkommat till när den socialdemokratiska partistyrelsen har diskuterat klart.

Någon gång vid en tidpunkt närmare höstens val är nog ett gångbart tips.

Men än så länge tycks det som om regeringen räknar med att hög tillväxt och bättre arbetsmarknad ska stå för huvuddelen av opinionsjobbet inför valet.

Den här gången har det heller inte varit några nattmanglingar mellan eller utspel från samarbetspartierna, utan redan tidigt kom partierna överens om innehållet i budgeten. Det tycks som om man av taktiska skäl tyckte det var viktigt att presentera en enad front för att på så sätt vrida ytterligare ett valvapen ur händerna på alliansen. Vad priset för denna enighet egentligen var presenteras nog först efter en eventuell valseger. Så till vida har strategin varit lyckosam då den borgerliga kritiken av vårbudgeten nog ändå måste betecknas som synnerligen lam.

Den ekonomiska bilden som regeringen målar är ljus. Årets BNP-tillväxt väntas landa på 3,6 procent och nästa år blir tillväxten 3,0 procent. Visserligen höga siffror men fortfarande i linje med vad andra prognosmakare, som exempelvis Konjunkturinstitutet, presenterat.

Det enda stället där vårbudgeten egentligen sticker ut är i synen på arbetsmarknaden. Regeringen räknar med att den öppna arbetslösheten sjunker till 4,5 procent under 2007 och att sysselsättningen ökar med 120 000 personer de kommande åren. Därmed skulle man nå målet för den öppna arbetslösheten medan sysselsättningsmålet på 80 procent inte klaras.

Det är en mer optimistisk syn än vad de flesta andra prognosmakare har. Till viss del beror dock avvikelsen på att regeringen, till skillnad mot de flesta andra bedömare, räknar med fullt genomslag av de arbetsmarknadspolitiska åtgärderna som aviserats. Åtgärdsvolymen under 2006 och 2007 beräknas till 3,5 procent av arbetskraften under vartdera året.

De offentliga finanserna väntas gå med betydande överskott de kommande åren och den offentliga sektorns bruttoskuld väntas sjunka ner till 39,9 procent av BNP år 2008. En internationellt sett låg siffra som dessutom kan jämföras med en skuldkvot i Sverige på 73,2 procent så sent som 1994. Utgiftstaken klaras dessutom med marginal såväl i år som nästa år.

Det bestående intrycket av vårpropositionen är dock att det saknas satsningar på den långsiktiga ekonomiska utvecklingen. Åtgärder för att mildra skattetrycket saknas exempelvis helt även om det ges vaga löften om en större skatteöversyn efter valet. Målet för en sådan översyn är dock inte, enligt finansminister Pär Nuder, att få ner det totala skattetrycket utan att omfördela skatteuttaget. Och satsningarna på att få ner ungdomsarbetslösheten är synnerligen små jämfört med de faktiska behoven. Ungdomsarbetslösheten i Sverige är i dagsläget kring 20 procent.

Det är visserligen svårt att beskylla vårbudgeten för att vara överfylld med valfläsk men däremot tycks det vara en valtaktisk budget där regeringens och dess samarbetspartiers främsta mål har varit att uppvisa en enad front och statsfinansiell återhållsamhet. Troligen har man dessutom valt att mörka flera åtgärder som kan bli aktuella i höst. Klart är att man med den här vårbudgeten lyckats försvåra alliansens opinionsbildning inför valet.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.