Truecaller: Siffrorna lockar

Truecaller har gått ned kraftigt på börsen under sommaren parallellt med att blankningen ökat igen. Som vanligt kan man oroas över regulatoriska risker, men siffrorna är det inget fel på.
Truecaller
Såhär kan det se ut när en bedragare ringer och Truecaller-appen är installerad. I bolagets huvudmarknad Indien rör det sig om i snitt 15 sådana samtal per person och dag. Bildkälla: Truecaller
Truecaller
Börskurs: 47,20 kr Antal aktier: 351,5 m
Börsvärde: 16 589 Mkr Nettokassa: 1 094 Mkr
VD: Rishit Jhunjhunwala Ordförande: Nami Zarringhalam

Truecaller (47,20 kr) erbjuder en mobilapp som upplyser om och blockerar oönskade telefonsamtal och sms. I många utvecklingsländer är telefonspam och bedrägerier ett vardagligt problem. Bolagets största marknad är Indien där över hälften av alla smartphones har appen installerad.

Vi uppdaterade vår syn på Truecaller för drygt ett halvår sedan och valde då ett neutralt råd efter en kraftig kursuppgång. Aktien steg ytterligare en bit därefter, men har sedan vänt nedåt och tappat över 40 % från toppnivån. Fallet accelererade efter bolagets Q2-rapport, som möttes av en kraftig negativ reaktion.

Affärsvärldens huvudscenario 2024 2025E 2026E 2027E
Omsättning 1 863 2 087 2 546 3 106
 – Tillväxt 7,8% 12,0% 22,0% 22,0%
Rörelseresultat 632 710 967 1 242
 – Rörelsemarginal 33,9% 34,0% 38,0% 40,0%
Resultat efter skatt 524 560 715 917
Vinst per aktie 1,53 1,62 2,07 2,66
Utdelning per aktie 1,70 1,30 1,60 2,00
Direktavkastning 3,6% 2,8% 3,4% 4,2%
Avkastning på eget kapital 32% 38% 45% 48%
Nettoskuld/Ebit -1,9x -1,6x -1,4x -1,4x
P/E 30,8x 29,1x 22,8x 17,7x
EV/Ebit 24,5x 21,8x 16,0x 12,5x
EV/Sales 8,3x 7,4x 6,1x 5,0x

En ytterligare förklaring till den svaga kursutvecklingen är att VC-firman Peak XV, som tidigare var bolagets största ägare, har fortsatt att minska sitt innehav. Nu nere på 6% av kapitalet från 10% i början av året.

Även blankningen har ökat från 2,5 till 6,3% på bara en månad. Truecaller är ett enkelt blankarmål då affärsmodellen bygger på crowdsourcad telefondata där användare ger appen tillgång till sina kontaktlistor, en metod som är svår att förena med exempelvis europeiska datalagar.

Det förekommer för närvarande exempelvis uppgifter på sociala medier om att svenska Integritetsskyddsmyndigheten ska ha startat en undersökning om Truecallers datahantering. Det finns dock ingen officiell offentlig information från myndigheten att tillgå i dagsläget (vilket inte är ovanligt före beslut är fattat).

Mkr Q2 2025 Q2 2024
Omsättning 496 456
-tillväxt (lokal valuta)  9% (21%) -12% ( – )
Ebit (exkl incitamentprogram) 196 164
-marginal 39% 36%
Vinst per aktie 0,34 kr 0,35 kr

Andra kvartalet

Rapporten var generellt svagare än analytikerna räknat med.

Vid första anblick såg tillväxten svag ut på endast 9%, men det berodde till stor del på valutaeffekter. I lokala valutor var tillväxten 21%. Med mycket intäkter i indisk rupie och kostnader i kronor blev också marginalen lidande. Det kan påpekas att rupien generellt inte är en särskilt inflationstyngd valuta.

Truecallers intäkter är indelade i tre olika delar. Annonsintäkter är fortfarande överlägset störst. Men Subscriptions och Truecaller for Business börjar växa sig till betydande andelar. Båda de mindre segmenten är viktiga pusselbitar för bolagets fortsatta tillväxtresa.

Annonsintäkterna växte med 11% i lokala valutor. DAU (dagliga aktiva användare exkl. iOS) är central för att öka annonsintäkterna. I Indien växte DAUs 15% medan övriga marknader låg på drygt 20%. Att Indien fortsätter växa så snabbt, trots att nästan var femte invånare kan räknas in som en daglig användare, är imponerande.

Intäkt per användare (ARPDAU) var däremot ned marginellt. Nyckeltalet är på kort sikt beroende av annonsmarknaden, som varit svag under en längre period. Den har dock stundvis visat på återhämtning senaste året. Tappet ska delvis ha berott på den kortvariga beväpnade konflikten mellan Indien och Pakistan, som fick annonsmarknaden att frysa. En negativ effekt som enligt bolaget snabbt gick över.

Subscription-sidan (betalversionen av appen) var tillväxten 48% i lokala valutor. Här är iOS-användarna centrala för utvecklingen (44% av intäkterna). Det har skett en tydlig acceleration i intäkter sedan tredjepartsintegrationer tilläts till iOS. Ökningen beror främst på ökat antal prenumeranter men prisökning var också en faktor. Utvecklingen inom detta segment är mycket lovande och det är fortfarande endast 3% av iOS-användarna som prenumererar.

Truecaller for Business ökade omsättningen med 53% och återkommande intäkter ökade 36%, i lokala valutor. I svenska kronor var dock både omsättning och återkommande intäkter ned marginellt jämfört med föregående kvartal. Marknaden förväntar sig hög tillväxt från detta segment och att Truecaller visar på en acceleration under tredje kvartalet är viktigt.

Bolaget delade även kundbortfall för Verified Business (tjänst som verifierar bolag i appen). Siffran var 2,7% i kvartalet och kan tolkas som hur nöjda kunderna är med tjänsten. Den slår oss varken som särskilt hög eller låg men vi bevakar siffran framgent.

Badar i pengar

Vi kan konstatera att bolaget är disciplinerade på kostnadssidan. Ebit-marginal justerad för incitamentsprogram var 39% (36). Programmets påverkan på rörelsekostnaderna varierar med aktiekursen och påverkar inte bolagets kassaflöde. Investeringarna tas mestadels över resultaträkningen och kassaflödet sett över rullande tolv månader följer rörelseresultatet väl.

I kvartalet ökade bruttomarginalen från 75 till 77%. Det finns fog för att trenden håller i sig. Truecaller har eget team i Indien som säljer in annonser direkt, istället för att gå via någon av de stora annonsnätverken som ägs av exempelvis Alphabet eller Meta, som tar en bit av kakan. Detta ökar bruttomarginalen men höjer rörelsekostnaderna på kort sikt. Större andel Subscription och Truecaller for Business bidrar också till högre bruttomarginal.

En fråga ledning får ta ställning till är vad som ska göras med alla pengar. Nettokassan uppgår till drygt en miljard. Den ordinarie utdelningen är liten men bolaget har också gjort två extrautdelningar. Därtill har ett par procent av bolaget återköpts senaste åren. Kanske vill bolaget sitta på en rejäl buffert i ett nödfall?

Så agerar insiders

Två insynspersoner har köpt aktier för totalt en halv miljon kronor i år. Till kurser mellan 60-68 kr/aktie

Slutsats

Sammantaget tycker vi att bolagets utveckling är mer positiv än vad aktiekursen ger sken av. Vi tror att Truecaller kan hålla minst 20% tillväxt när annonsmarknaden normaliseras kombinerat med att de mindre, snabbväxande intäktsbenen blir en allt större del av mixen. Detta är ungefär i linje med analytikerkonsensus.

Vi använder en multipel på EV/Ebit 15x i vår värdering av Truecaller. Om man ser till vad bolaget förväntas prestera rent finansiellt kunde det vara en klart högre multipel. Men med flera svårgripbara risker finns det fog för att vara konservativ.

Att blankningen ökat snabbt kan vara en funktion av den svaga trenden i aktien. Risken finns dock att blankarna ser nya regulatoriska risker som ännu inte är belysta.

Med detta i beaktning tycker vi Truecaller trots allt kan vara värd en plats i portföljen för tillväxtinvesteraren med hög risktolerans. Vi ställer om till ett köpråd.

Tio största ägare i Truecaller Värde (Mkr) Kapital Röster
Nami Zarringhalam 1 267,2 7,5% 30,6%
Alan Mamedi 1 267,2 7,5% 30,6%
acadian Asset Management 1 261,6 7,4% 3,4%
Peak XV Partners (formerly Sequoia Capital) 1 040,8 6,1% 2,8%
Första AP-fonden 850,3 5,0% 2,3%
Malabar Investments 830,6 4,9% 2,2%
Swedbank Robur Fonder 825,5 4,9% 2,2%
Vanguard 530,2 3,1% 1,4%
Futur Pension 518,9 3,1% 1,4%
Truecaller AB 456,6 2,7% 1,2%
Källa: Holdings Totalt insynsägande: 15,0%

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

Här hittar du alla analyser