Inget extrapris
I dåliga tider väljer vi bort resor och restaurangbesök. Vi stannar hemma, tänder levande ljus och ordnar en trevlig lördagsmiddag. Kanske lyxar vi med en påse chips till isdansen på tv. Det här gynnar givetvis livsmedelshandeln. Men det innebär inte att matbutikerna saknar utmaningar. Axfoods rapport i förra veckan vittnade om fortsatta svårigheter att sälja premiumprodukter på Hemköp, men också om att lågsprishandeln Willys möter hård konkurrens.
Under flera år har ökade försäljningsvolymer drivit tillväxten inom dagligvaruhandeln. Det senaste året har stigande priser hjälpt till. Men nu är det slut på det. I Storbritannien, en intressant marknad eftersom den ligger före Sverige i handelscykeln, kör livsmedelshandeln nu med stora priskampanjer för att locka kunder. Pressen att sänka matpriserna lär öka även här i takt med att lågkonjunkturen stärker sitt grepp.
Det här riskerar att gröpa ur Axfoods marginaler. Vi räknar med att de faller till 3,3 procent i år, jämfört med 3,8 i fjol. Även om julhandeln blir bra, och det blir den säkert, tror vi inte att Axfood når sitt mål om ett rörelseresultat i år i nivå med fjolårets 1 121 miljoner kronor. Axfoods kostnader har ökat och bolaget är mitt uppe i en omfattande it-investering, som kanske lönar sig på sikt men är dyr i det korta perspektivet. Det finns också en fördröjning i inköpsprisernas utveckling. Även om slutkunderna kräver billigare skinka bums dröjer det innan Axfood får charkuterierna att justera sina priser.
För nästa år är utsikterna knappast mer gynnsamma. Handelns utredningsinstitut spår att tillväxten stannar på 3 procent, vilket är magert jämfört med de senaste årens uppgång på 5-7 procent.
Willys gynnas visserligen av konsumenternas jakt på låga matpriser, men priskampanjerna har satt tydliga spår i marginalen. Vd Anders Strålmans tal om att man hittills i år tvingats välja marknadsandelar framför marginal, men nu ska kunna satsa på att öka båda komponenterna, känns dunkelt. Att använda både gas och broms samtidigt är inte bara knivigt. Det går faktiskt inte.
Etableringstakten bland livsmedelsbutikerna är också hög. Det händer att Willys får trängas med Lidl och Ica Maxi i samma köpcentrum. Samtidigt som det skyltas för att en Netto- eller stor KF- eller Vi-butik håller på att byggas ett stenkast bort.
Sorgebarnet Hemköps problem lär fortsätta. Visst är det trevligt med viltpaté och Kamtjatkakrabba, men rostbiff och räkor duger också. Anders Strålman, som själv tagit över som vd för kedjan, ska visserligen rappa på förändringen av sortiment, prissättning och bemanning i butikerna. Men vi räknar med att det dröjer en bra bit in på nästa år innan det vänder. Kanske är även det väl optimistiskt. Det är svårt att ändra kurs. Det är en sak vilka priser en butik tar ut, en helt annan hur kunderna uppfattar att prisnivån ligger. Hemköp uppfattas som dyrt. Det är också oroande att Axfoods egna butiker går så mycket sämre än franchisetagarnas. Det brukar ju sägas att “retail is detail”. Det är uppenbarligen svårt att få anställda butikschefer att anstränga sig lika hårt som handlare som äger sin butik. På sikt är det mycket möjligt att en rad Hemköpsbutiker läggs ned, omvandlas till franchise eller säljs. Oavsett vilket lär det kosta.
Axfood är en defensiv aktie som har klarat sig bättre än börssnittet under årets nedgång. Det kan tyckas tryggt i dessa oroliga tider, liksom den generösa utdelningen. Även om utdelningen sänks ett par kronor till 10 kronor, blir direktavkastningen drygt 6 procent. Men en defensiv aktie är också trögrörlig i uppgång. Om den senaste tidens stora ansträngningar att lösa knutarna på kreditmarknaden lyckas kan riskaptiten på börsen öka. Då minskar Axfoods attraktionskraft.
Värderingen är låg ur ett historiskt perspektiv. I jämförelse med hur värderingarna på resten av börslistan utvecklats är den ändå inte särskilt lockande. Med ett p/e-tal på knappa 12 i år och nästa år är bolaget också något dyrare än de europeiska konkurrenterna.
Vi tror att det kommer bättre tillfällen att kliva in i aktien och står fast vid vår rekommendation att vänta.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.