IP-telefoni: Nya affärsmöjligheter i fokus

Företagens kostnadsjakt på telefoniområdet blir allt intensivare. I dag står hoppet till IP-baserade lösningar som också kan erbjuda nya affärsmöjligheter.

Att få kontroll på telefonikostnaderna har under de senaste åren blivit en allt större utmaning för många företag.
IP-baserade telefonilösningar har i det här sammanhanget seglat upp som ett alternativ. Grundtanken är att färre
system drar mindre kostnader för drift och underhåll.

– Varför ha två nät för data och telefoni? Ett nät ger enklare drift och administration och samtidigt erbjuder tekniken möjligheter att enkelt integrera nya applikationer i nätverket, säger Mats Leneklint Sverigechef på Datametrix som ingår i Tele2.

De största fördelarna vinner företag som har en spridd organisation med olika växlar och flera avtal med olika leverantörer. Ett typexempel på en organisation som med stor säkerhet kan tjäna pengar genom att bara byta ut traditionell telefoni mot en IP-lösning är en kommun.

De har ofta redan en bra infrastruktur och är ofta utspridda på olika förvaltningar och stadsdelar. Samtidigt kan de ha höga kostnader för att knyta samman alla enheterna.

– Om man i stället utnyttjar sin befintliga infrastruktur finns redan där mycket att tjäna, säger Kenneth Berglund, vd på konsultföretaget Starc, som ger företag råd om IP-kommunikation.

Investeringar i IP-telefonilösningar är aktuella för ett stort antal svenska företag. En ny trend är att nya affärsförutsättningar och möjligheter för den enskilda användaren blir allt viktigare ingredienser förutom kostnadsjakten.

Tekniken kan bli ett starkt konkurrensmedel när det gäller att ge bästa service till kunderna. Alla inkommande kontakter kan exempelvis automatiskt kopplas samman med information från olika affärssystem. Den handläggare som svarar på samtalet får omedelbart all nödvändig kundinformation framför sig på skärmen. Systemet kan också se till att inkommande samtal dirigeras till den kortaste kön.

– Vad är det värt att kunden får vänta 10 sekunder mindre i telefon? Kanske betyder det att kunden inte tröttnar och ringer till konkurrenten, säger Kenneth Berglund.

Därmed är valet av telefoniplattform inte längre enbart en kostnadsfråga utan något som direkt påverkar affärerna. Kenneth Berglund menar att de stora förtjänsterna kommer först när en organisation ändrar sitt sätt att arbeta. Tekniken ger många nya möjligheter för kommunikationen internt på ett företag.

En rad leverantörer har lanserat en ny generation produkter och tjänster där ljud, bild, video, textchatt och dokument kan kombineras i samma “samtal”, exempelvis en videokonferens. Det handlar också om lösningar där den enskilda användaren kan hantera samtal, e-post, fax och röstmeddelanden på samma ställe. Potentialen ökar också med nya typer av mobiltelefoner och handhållna datorer med bättre överföringskapacitet.

Just mobiltelefonerna är något som spökar för många företag. Att få kontroll över användningen och kostnaden har visat sig mycket svårt. Åtgärden kan vara lösningar som gör att mobilen blir den enda telefonen och själv söker den billigaste vägen att kommunicera. Om det är ett internt samtal går det över det interna nätverket. Om det är ett externt samtal och den som ringer är kvar på företagets kontor så används den egna IP-växeln. Och om den anställda är utanför företagets byggnader blir det ett traditionellt mobiltelefonsamtal.

Precis som med vilket annat it-projekt som helst finns givetvis risken att teknikens alla nya möjligheter hamnar i fokus i stället för den faktiska affärs- och användarnyttan. Hos många företag pågår därför tester i mindre skala för att de vill skaffa sig en egen erfarenhet innan de stora investeringsbesluten fattas.

MATTIAS CRONEBORG
VAR SJÄTTE ANVÄNDER IP-TELEFONI
Post- och telestyrelsen har undersökt hur företag och organisationer använder IP-telefoni och en av sex uppger att de i dag har IP-telefoni. För leverantörerna kan 2006 bli ett bra år då 17 procent av de företag som inte använder IP-telefoni funderar på att investera i det under det kommande året.
IP står för Internet Protocol och är den teknik som används i vanliga datanätverk. IP-telefoni betyder att även röstsamtal går över samma nätverk.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Nordic Bridge Fund