Jag känner mig detaljstyrd
FRÅGA:
Jag är pr-chef i ett dotterbolag med huvudkontor utomlands. Är relativt nyanställd. Mycket av mitt ansvarsområde är detaljstyrt från huvudkontoret. Pressmeddelanden för olika produkter kommer färdiga. Mitt ansvar är att se till att de översätts och passar för den svenska marknaden. Ska samarbeta med produktchefer och marknadschef.
Jag lägger mig inte i deras arbetsmetodik vad gäller produktlansering eftersom jag anser att det är deras ansvarsområden. Men den respekten upplever inte jag att de visar, när det handlar om mitt övergripande ansvar för intern och extern kommunikation. Framför allt är det produktcheferna som vill vara med i hela processen. Utåt mot kund måste vi vara en enhet, men det är svårt att acceptera att de hela tiden lägger sig i mitt arbete och vill ha kopior på allt jag arbetar med. Det är frustrerande och tråkigt. Jag inser att pr är ett område där alla kan vara självutnämnda experter. Men för att trivas med jobbet måste jag hitta förhållningssätt och gränser.
Vi har ett större möte med ledningen snart och då tänkte jag ta upp detta.
Anser du att det är rätt forum för den typen av frågeställningar, eller att jag borde agera annorlunda?
“Stressad”
SVAR:
Förbered dig noga innan du tar upp den frågan. Börja med att försöka se positivt på företagets engagemang för att du ska få energi. Annars finns risken att du kommer in i en negativ spiral och det brukar tyvärr inte leda till bra resultat i slutänden. Sätt dig ner och analysera hur du och företaget arbetar med de här frågorna i dag och visualisera hur du skulle vilja arbeta med pr. Börja med företagets mål. Gå vidare till målet med företagets pr aktiviteter. Målen ska vara tydliga, både för dig och för andra involverade, och de måste kunna följas upp.
Ert pr-arbete följer en viss struktur (åtminstone borde det göra det). Utmaningen för din del är att kartlägga denna struktur. Helst visuellt. Allas ansvarsområden i processen ska framgå tydligt.
När den läxan är gjord – föreslå att ni ska diskutera arbetet med pr och kommunikation på ett kommande möte. Det är viktigt att alla i förväg är förberedda på detta. Understryk att du är glad över allas intresse och engagemang. Presentera pr-planen. Understryk värdet av att det tydligt framgår hur och när olika personer kommer in i arbetet.
Genom att börja driva den här frågan (det kan ta lite tid, men ge inte upp) får du förhoppningsvis kollegornas stöd för en arbetsmetodik som ni alla kan enas om. När någon eller några kommer med synpunkter, kan du visa vikten av att ni följer processen, eftersom risken annars finns att ni stökar till det för varandra och får göra om jobbet i onödan.
Genom att söka ett arbetssätt som alla ställer upp på visar du att du är proaktiv. Du agerar i stället för att reagera. Samarbetet blir förhoppningsvis både enklare och roligare. Värt ett försök. Lycka till!
GUNILLA ARHÉN
Vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärrådgivning åt män och kvinnor inom näringslivet. Författare till sex böcker, bland annat Mentor – handboken
för både adepter och mentorer och Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter.
Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriarradgivaren@affarsvarlden.se
(Alla publicerade frågeställare är anonyma)
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.