”Jag kontaktade Madonna”

Jenny Ljungberg har ärvt både en förmögenhet och ett entreprenörsdriv. När anrika Chelsea Hotel skulle säljas kontaktade hon Madonna.

Att Jenny Ljungberg tycker om New York går inte att ta miste på. Treåriga dotterns andranamn är Soho efter stadsdelen på Man­hattan. En av hundarna heter Lexington efter avenyn, en annan Hudson efter floden. Nyfödda dottern ska döpas till Tribeca, kvarteren söder om Soho.

– Hon får byta när hon blir äldre om hon vill. Vi kommer att döpa henne till Jade också efter Mick Jaggers dotter, berättar Jenny Ljungberg.

Hennes farfar Tage Ljungberg grundade fastighetsbolaget Ljungberggruppen (i dag Atrium Ljungberg) och pappa Åke Ljungberg tog över.

Jenny Ljungberg driver ett hotell – c/o The Maidstone – i East Hampton på Long Island utanför New York och försöker sälja sitt svenska projekt, Häringe slott söder om Stockholm. Prislappen är 80 miljoner kronor. I köpeskillingen ingår dock inte den staty i brons som föreställer Jenny när hon är höggravid. Den kommer hon att placera på lantstället i Sörmland.

– Det gäller att hitta en ägare som månar om de kulturhistoriska värdena och vill driva ett lifestyle-hotell. Häringe är en fantastisk miljö. I USA hade slottet köpts av en rik människa som hade satt upp höga grindar och stängt det för allmänheten.

Att Jenny Ljungberg kom att viga sitt liv åt hotell är mest en slump.

– Jag skulle bli psykolog eller journalist. Men så hade min pappa byggt ett hotell i Colorado. Jag och min kompis hade inget sommarjobb så vi bilade dit från New York. Första kvällen serverade jag bröd och dukade av borden i restaurangen. När jag var klar klockan tre på natten sa jag till min kompis Cathy: Nu vet jag vad jag ska göra i resten av mitt liv.

Kärleken till restauranger och hotell har ­hållit i sig.

– Det är något med den internationella atmosfären. Som ett löfte om en annan värld där allt är friare och enklare. Jag har inget behov av kontor, jag tycker om att jobba och ha möten i hotellbarer och lounger.

Målet är att skapa hotell med hemma hos-känsla. Det gör Ljungberg med hjälp av fotokonst.

– Vi ser allt fler soloprenörer, egenföretagare som reser mycket och har hotell som arbetsplats. De vill inte ge avkall på den stil de har och har tröttnat på intetsägande planscher på väggarna. Jag gör mina hotell till mer av vardagsrum. I East Hampton arrangerar vi en årlig konstutställning med lovande och mer etablerade konstnärer. Vi vill erbjuda något kulturellt.

Hon ser sig dock inte som en investerare i konst. Inköpen sker på magkänsla, snarare än med förhoppningar om värdeökning.

– Jag köper med hjärtat för att jag älskar fotokonst. Jag upptäckte Jacob Felländer långt innan han blev superkänd.

När det legendariska konstnärshotellet Chelsea Hotel i New York skulle säljas för några år sedan sammanföll flera av Jenny Ljungbergs passioner:

Konst, hotell, New York.

– På Chelsea Hotel hade jag kunnat jobba med storytelling precis som jag har gjort på Häringe. Jag var villig att betala 50 miljoner dollar. När priset blev högre än så kontaktade jag Madonna via Jonas Åkerlund. Hon är rik och känd och har samma intresse som jag av att bevara det historiska. Jag lade fram vår marknadsplan och hela konceptet. Hon var intresserad, men valde att satsa på andra projekt. Jag vill verkligen öppna ett hotell i New York. Det kommer fler chanser, säger Jenny Ljungberg.

Av: Markus Wilhelmson

 

 

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.