Jag saknar min stödperson
FRÅGA: Jag har en hyfsat hög chefstjänst i ett stort företag. Jag har fått ett problem. Min chef och stödperson har plötsligt lämnat sin tjänst. Från den ena dagen till den andra försvann han. Högsta ledningen skickade ut ett internt meddelande om detta. De berättade vem som tar över, och informerade om min tidigare chefs framtida planer.
För mig verkar planerna väldigt luddiga, vilket stärker mig i min åsikt att något annat ligger bakom. Men jag har ingen i min nära omgivning att prata med om det här, och i sanningens namn måste jag erkänna att jag inte förstår vad som har hänt.
Alla vet att min tidigare chef och jag hade en god relation. Jag är osäker på om detta påverkar min framtida roll som chef i företaget. På ett annat plan var det viktigt för mig att ha en stödperson att tala med om det löpande arbetet. Jag funderar över om jag kan ta kontakt med honom och fråga vad som egentligen hände. Kan han fortsätta vara min samtalspartner? Eller är det oklokt för min framtida karriär? //“Eva”
SVAR: Du har rätt i att sanningen sällan kommuniceras i pressmeddelanden eller i interna informationer. Vad som egentligen har hänt är alltid svårt att veta. Ibland kan det handla om att vederbörande chef har utmanat den högsta chefen och förlorat den maktkampen. Ibland kan det vara något konkret som ingen vill berätta om. Det är svårt att råda när det gäller personliga relationer. Du och din tidigare chef hade en bra kontakt som kanske står över vanliga arbetsrelationer. Om du bedömer att det är så kan du kontakta honom.
Om du är osäker, avvakta innan du tar kontakt.
Inse att du sannolikt inte får höra sanningen om vad som hände. Rykten och gissningar ger dig dålig vägledning och riskerar att dränera dig på energi. Mitt tips är att arbeta på som vanligt, leverera resultat, visa din nya chef att du är en person att räkna med, en som bidrar till att han levererar ett bra resultat. En första fråga – behöver du verkligen en ny samtalspartner internt? Kanske det är dags för dig att börja stå på egna ben? Skapa ett eget nätverk med olika personer i företaget, beroende på vilka uppdrag du har och vilka behov du anser att du har av förankring i olika frågeställningar. Eftersom du har en ganska hög chefsposition bör du fundera över om du i stället ska söka en extern mentor att rådgöra med.
Om du kommer fram till att du ändå önskar en intern samtalspartner – sätt igång en sökprocess inom företaget. Vilka chefer har du förtroende för? Vilka skulle du vilja ha som samtalspartners? Ta dig tid att tänka igenom det noga. Sedan tar du kontakt på lämpligt sätt. Kanske ni träffas i personalmatsalen och du kan ta upp något gemensamt ämne under lunchen? Kanske du kan be om ett möte i syfte att diskutera ett gemensamt problem? Eller om du pang på rödbetan ber vederbörande om att bli din samtalspartner?
Utgå från vad som känns bäst för dig som person innan du går vidare.
Lycka till!
GUNILLA ARHÉN
Civilekonom, vd för och grundare av chefsutvecklings- och mentorprogrammet Ruter Dam samt delägare i Enhancer Consulting. Gunilla Arhén föreläser om karriärfrågor och ger individuell karriärcoachning åt personer inom näringslivet. Författare till fem böcker, den senaste heter “Karriär – råd för navigering i maktens labyrinter”.
Har du en fråga till Gunilla Arhén – mejla till: karriärcoach@affarsvarlden.se
(Alla publicerade frågeställare är anonyma)
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.