Jakten på det perfekta klickljudet
– Vi var ute två dagar i skogen och spelade in så mycket vi kunde hitta av typiska skogsljud, säger Fredrik Hagman, ljuddesigner på Volvo Cars.
I snart fem år har han arbetat på Volvos Ljud och Vibrations centrum i Torslanda, på Hisingen i Göteborg. I laboratoriet komponeras ljud för att underlätta körupplevelsen så att föraren får den information och varningar som behövs. Dessutom har ljudet numera blivit en del av bildesignen.
– Kunden är viktigast i det hela, sedan har vi vår tweak från Volvos sida som gör att ljuden låter Volvo, säger Fredrik Hagman.
Blinkerljudet i bilarna härstammar numera från en grankvist som Hagmans team hittade under sitt ljudletande i skogarna norr om Göteborg, strax utanför Alingsås.
– Längst nere på en gran finns döda grenar och kvistar. Vi tog med några torra kvistar hem och sedan jobbade vi med en kvist som grundmaterial.
Tanken är att blinkerljudet ska symbolisera en skandinavisk skog men fortfarande koppla till upplevelsen av ett slags relä-liknande ljud, alltså det intuitiva blinkerljudet. Inom Volvos pr-strategi vill de förmedla en känsla av skandinavisk lyx dit skogsljuden hör hemma.
Generellt sett är ljuddesignen inom bilvärlden ganska omogen, anser Fredrik Hagman.
– Vi ser väl inte att våra konkurrenter har tagit samma kliv som vi. Och min tjänst fanns inte tidigare, utan den instiftades när jag började här 2012.
Audiell input tillsammans med andra intryck är någonting som driver Hagman i hans dagliga arbete. Han är akustiker i grunden och arbetade tidigare inom byggakustik, framför allt med att beräkna akustik inom nybyggnation.
Det första han tänker på när han kommer in i ett rum, eller sätter sin fot i en ny stad, är fortfarande oönskade ljud och buller. Han hör direkt om det finns en hög ton i ett rum eller något annat ljud såsom en fläkt, som stör det totala intrycket.
– Jag tänker kontinuerligt på ljudlandskapet och så fort jag hör bra schyssta ljud försöker jag spela in dem. I värsta fall tar jag fram telefonen och spelar in det.
Ljud är någonting som människor omvärderar och många gånger är reaktionerna inlärda. Vi vet till exempel att man ska bli spänd när stråkmusik spelas i en skräckfilm, eller hur avslappningsmusik kan låta inne på en spa-avdelning.
Vad gäller ljud är Fredrik Hagman mest fascinerad av så kallade ”kvalitativa klickljud”.
– Att hitta det där perfekta klickljudet! Det kan vara en klocka, eller träbit eller någon dörr som stängs med ett snyggt ljud. Jag fascineras av att man kan förmedla mycket i ett kort ljud.
Han uppskattar också ljud som, av en händelse, kan bli musikaliska och talar om hur ljud kan skapa rytmer: en gren mot ett fönster, eller en ström av skor mot asfalt i en stad.
Vad gäller bilar börjar det första ljudmötet med kunden när man öppnar en bildörr. Och om Fredrik Hagman ska generalisera, vilket bär honom emot, så tycker han att franska bilmärken tenderar att ha något överdrivna ljud.
Han är själv uppvuxen i ett litet samhälle i Småland, utanför Växjö, och kom till Göteborg för tio år sedan för att plugga teknisk akustik på Chalmers.
– Det är överlag en större intensitet i en större stad och när jag hälsar på mina föräldrar i Småland uppskattar jag framför allt tystnaden.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.