Kändisarna värmer finska börsbolaget: ”Vi tjänar mest på det”

Cristiano Ronaldo gör det, Joe Rogan pratar om det och Kim Kardashian instagrammar det vilket har fått det att hetta till för finska börsbolaget. "Vi har redan ett indirekt samband till vår affär", säger Harvias VD Matias Järnefelt till Afv. Och flera svenska fondjättar återfinns i ägarlistan.
Kim Kardashian Cristiano Ronaldo Joe Rogan Bastu
Cristiano Ronaldo, Joe Rogan och Kim Kardashian är alla dedikerade bastubadare. Fotomontage: Klara Matsdotter/TT/AP

“Att basta är en sorts träning – utan att träna”, börjar Harvias VD Matias Järnefelt när han intervjuas av Affärsvärlden.

Det låter nästan för bra för att vara sant. Men de många hälsofördelarna med att hetta upp kroppen har fått kändiseliten att kasta sig in i olika typer av bastur. På sociala medier syns kändisar som Cristiano Ronaldo och Kim Kardashian svettas. Och podcastern Joe Rogan gör intervjuer på temat med bastubadets hälsofördelar.

“Kroppen reagerar på att motverka överhettningen”, hörs Joe Rogan säga i ett klipp på Youtube och hänvisa till en finsk studie om att basta fyra gånger i veckan. “Det sänker dödligheten med 40 %!”

Och det faktum att kändisar bastar och visar upp det på sociala medier gynnar Harvia enligt VD.

“Kombinationen av en behaglig upplevelse som är riktigt bra för hälsan, och att stora namn pratar om det, driver en enorm tillväxt i bastubranschen. Medvetenheten om det har ökat exponentiellt tack vare sociala medier”, säger Järnefelt.

Temperaturen för aktien ökar. I år har aktien stigit 20%, på fem år är aktien upp 360%.

Kim Kardashian är flitig bastuanvändare – och röda mattan-minglare. Här på Vanity Fairs Oscarsfest i mars. (Photo by Evan Agostini/Invision/AP) INVW

Influencers inte en del av strategin

Men trots att Harvia tydligt gynnas av snacket på sociala medier är influencer-marketing inte en del av strategin. Än.

“Kanske borde vi göra mer”, säger Järnefelt.

Samtidigt har bolaget gjort bedömningen att de, som marknadsledare, är de som gynnas mest när medvetenheten om bastubadet ökar.

“Vi har redan ett indirekt samband till vår affär. Vi anser att det är vi som tjänar mest på det här.”

Förra året hade bastubolaget uppskattningsvis 5% av den totala marknaden. Andelen av marknaden för aggregat och komponenter uppskattades till över 20% enligt årsredovisningen.

“Lägger ved på elden”

Samtidigt säger Harvia att de diskuterar att öka investeringarna i marknadsföring, och särskilt i att lägga fokus på varumärkespositionering. Idag är annonsering på sökmotorer en viktig satsning.

“När någon blir nyfiken på bastu och googlar ‘hur skaffar jag en bastu i USA?’, då är det mycket troligt att Harvia dyker upp högst upp i sökresultaten.”

VD lyfter att de blivit störst i branschen tack vare att de varit effektiva i sin produktion.

Nästa steg är att de ska bli bättre på att berätta storyn.

“Varumärkesbyggande och försäljning har inte varit vår styrka. Men vi satsar nu mer på storytelling, vi lägger ved på elden, så att säga, för att bli ännu bättre.”

Cristiano Ronaldo ger tummen upp. (AP Photo/Michael Probst)

Firar rapporterna med bastu

Under det första kvartalet redovisade bolaget en organisk tillväxt på 14%. Den genomsnittliga tillväxttakten i USA, som numera är Harvias största marknad, har varit 40% per år de senaste åren.

“Det var ganska lätt att hantera ur ett tillverkningsperspektiv i början, eftersom vi startade från låga nivåer. Men när du växer med 60% från en redan hög nivå, som vi gjorde i första kvartalet, blir det i absoluta tal väldigt mycket.”

I anslutning till sin huvudfabrik i USA har bolaget därför börjat bygga ut för att kunna möta efterfrågan.

Rykande hett när bastubadandet sprids på sociala medier. Arkivbild. Foto: Anders Wiklund / TT /

Och det är en efterfrågan som också drivs av VD:ns egen bastupassion.

“Jag bastar nästan varje dag. Och jag har några traditioner. Inför att jag ska presentera rapporten varje kvartal så firar jag dagen med en bastu innan telefonkonferensen.”

SEB Fonder sitter på drygt 6% av kapitalet i bastujätten och tredje största ägare är Alecta med 5%. Och bland de största svenska fonderna i ägarlistan återfinns Nordea, Lannebo, Odin och Handelsbanken.

Harvias största ägare

Ägare Värde (MEUR) Kapital Röster
1 SEB Funds 57,3 6,12% 6,12%
2 Van Lanschot Kempen Investment Management 50,1 5,35% 5,35%
3 Alecta Tjänstepension 47,6 5,08% 5,08%
4 Evli Fund Management 42,8 4,57% 4,57%
5 Onvest Oy 41,5 4,43% 4,43%
6 Nordea Funds 41 4,38% 4,38%
7 Lannebo Kapitalförvaltning 29 3,09% 3,09%
8 Weststar Oy 23,1 2,47% 2,47%
9 ODIN Fonder 18,7 2,00% 2,00%
10 Lazard Frères Gestion 18 1,92% 1,92%
11 Pertti Harvia 17,2 1,83% 1,83%
12 Handelsbanken Fonder 17 1,81% 1,81%
13 Elo Mutual Pension Insurance Company 16,6 1,78% 1,78%
14 DNCA Finance S.A 15,3 1,64% 1,64%
15 BNP Paribas Asset Management 14,7 1,57% 1,57%
16 Ilmarinen Mutual Pension Insurance Company 13,5 1,44% 1,44%
17 Första AP-fonden 13,2 1,41% 1,41%
18 KTR-Invest Oy 12,2 1,30% 1,30%
19 Dimensional Fund Advisors 12 1,28% 1,28%
20 Carnegie Fonder 10,8 1,15% 1,15%

Läs mer: 

Harvia: Bastu med kvalitetstämpel

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.