KLIPPAN: Ödesår

Klippan kämpar för sin existens. Låt bli aktien.

Förra veckans rapport från det Växjöbaserade finpappersbruketKlippan visar att det är illa ställt i verksamheten.Lagernedskrivningar på 45 miljoner kronor, effekter av kronansförstärkning på 60 miljoner kronor och inkörningsproblem med dennya maskinen bidrog tillsammans med den svaga konjunkturen tillen förlust på drygt 70 miljoner kronor. Soliditeten sjönk från45 till 29 procent och den disponibla likviditeten från 108 till44 miljoner kronor. Koncernens egen kassa innehåller nu drygttio miljoner kronor.

Möjligen kan det faktum att bolaget just bytt verkställandedirektör ha spelat in i bokslutsarbetet: nya ledare brukar viljarensa bordet vid sitt tillträde. Men man behöver i och för siginte ta i för att visa dåliga resultat som finpapperstillverkare.Fjolåret var uselt för hela branschen. Till skillnad från mångakonkurrenter har Klippan inte några andra verksamheter att lutasig emot. Inte heller några starka industriella ägare. Blandbolagets större ägare finns, förutom förre verkställandedirektören Kay Frödin, i stort sett bara fondförvaltare ochprivatpersoner.

Därför är det viktigt att Klippan inte tar mer stryk. Enligtekonomidirektören Sören Rudmer är kassaflödet positivt just nu.Utsikterna för finpappersbranschen i gemen är dåliga.Visserligen har den prishöjning på finpapper som annonseradestill december i fjol i stort sett gått igenom och visst ärorderingången just nu stark i branschen.

Men branschbedömarna är ändå bara begränsat optimistiska föråret som helhet. Två stora maskiner (Ensos 360 kton-maskin iOulo och KNP:s 470 kton-maskin i Gratkorn) kommer till underåret. Det väntas sätta förnyad press på priserna som dessutomtyngs av att massapriserna fortfarande faller.

Klippans produktionsförutsättningar kan inte jämföras med de nyagigantiska anläggningarna.

För det första gör koncernen allt som går för att undvika detypiska bulkmarknaderna. Koncernen har länge försökt orienterasig mot olika specialpappersmarknader. Och under ledning av dennye verkställande direktören Hans Helmfrid (som senast var påSveriges Television) satsar man extra hårt på nischprofilen. Menfullt ut har det inte fungerat så här långt. En del av det svagaresultatet förklaras just av att bolaget för att hållamaskinerna igång tvingades producera rena lågpris-bulkproduktereftersom marknaderna för mer förädlade varianter var tröga. Föratt behålla överlevnadsförmågan måste satsningen pånischprodukter fortsätta. Och för att få pengar att satsa påförädling i produktionen måste lönsamheten upp. Därför satsas nuockså stort på en kraftfull genomgripande kostnadsöversyn ikoncernen.

-Det finns en strukturplan. Vi vet vad vi vill göra medkoncernen i stora drag, förklarar Sören Rudmer. I slutet avapril skall vi ha identifierat precis hur det skall gå till.Affärsvärlden bedömer risken i Klippan som hög och avråder frånköp av Klippanaktien. Besparingskampanjen och omläggningen avproduktionen sker i ett dåligt marknadsläge. Och även om de nyamoderna anläggningarna bara är inriktade på bulkprodukterfortplantar sig pressen på priserna i kvalitetskedjan. Risken ärockså uppenbar att fler medelstora och små producenter änKlippan inser det kloka med nischproduktion.

Vinstras

Klippan, mkr 1994 1995 1996Omsättning 822 1009 849res e avskr 44 61,3 -63finansnetto -24 -7 -10res e finnetto 8 54 -72,5nettoskuld 66 107 249

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.