Juridik
KO stämmer Spendrups
Erbjudandet, som gällde vid köp av ett sexpack Heineken, är inte förenligt med marknadsföringslagens måtfullhetskrav, menar KO, som i tre olika förlägganden har förbjudit kombinations- och förmånserbjudanden i samband med alkoholförsäljning.
Samtidigt strider även annonserna mot lagen eftersom tilläggsvaran är med på bild. Enligt lag får endast andra varor än produkten visas om de har en ”naturlig koppling”. Och det har inte fotboll och alkohol, menar KO.
KO fick upp ögonen för Spendrups erbjudanden förra året och har varit i kontakt med bryggeriet.
Parterna har dock inte kunnat enas om ett stopp – och nu kräver KO att Marknadsdomstolen mot vite ska förbjuda Spendrups att fortsätta med greppet.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.