Kommentar: ABB säger vad marknaden vill höra

ABBs delårsrapport är övertydlig i sin problemformulering för att vända utvecklingen. Det behövs. I år kan bli ett förlustår om inte Jörgen Centerman plockar fram reavinster.

Klart är att Jörgen Centerman inte tänker försitta chansen. Höjt tempo i besparingsprogrammet (det var redan högt) är vad aktiemarknaden vill höra just nu, liksom att kassaflödet både har högsta prioritet och redan har förbättrats. Inte heller blir det aktuellt med fler återköp av aktier.

Tydligt är att ABB-styrelsen förstått det orimligt att driva ABB-koncernen med en nettoskuld på över 6 miljarder dollar. Soliditeten är låga 9,5 procent jämfört med 20 procent vid årsskiftet.

Därmed kan också gapet mellan företagsledningens budskap om tillväxt på 6 procent per år och rörelsemarginal på 9-10 procent 2005 och aktiemarknadens värdering av bolaget minska något. För Jörgen Centerman är det första gången som han får uppleva att ABB-aktien stiger, med över 6 procent till 92,50 kronor strax före lunch.

Men bra går det inte för ABB. Rörelseresultatet (EBIT) för det tredje kvartalet var sämre än marknadens redan lågt ställda väntningar. För helåret förutskickar Jörgen Centerman ett resultat som ligger ungefär 10 procent under fjolårets. Det betyder att resultatet väntas hamna på cirka 850 miljoner dollar, ungefär 100 miljoner lägre än vad analytikerna räknade med inför rapporten, enligt SME Direkt. Det betyder att rörelsemarginalen väntas falla från drygt 4 procent till cirka 3,7 procent.

Värre är att 2001 blir ytterligare ett år i raden då resultatet måste lyftas av olika reavinster. Nettovinsten hittills i år stannar på 289 miljoner dollar. Då inkluderas 50 miljoner dollar i försäkringsavsättning. Kostnaden för asbest slår däremot igenom först vid årsskiftet. I fjol uppgick den utökade nivån på avsättningarna till 70 miljoner dollar. ABB spår själv att den ökar i år men vill inte kvantifiera med hur mycket.

Till detta ska läggas reserveringar på uppskattningsvis 200 miljoner dollar för det pågående omstruktureringsprogrammet.

Jörgen Centerman måste plocka fram reavinster för att undslippa förlust. Så dåligt har det inte gått för företaget sedan 1993, då nettovinsten hamnade på 68 miljoner dollar.

Jörgen Centerman väljer själv att blicka framåt. På telefonkonferensen för svenska journalister fokuserade han på att försäljningen trots allt stigit med 9 procent i lokala valutor i år och att de kunder som prioriterats i den nya organisationen utvecklats bra.

”Vi har anledning att vara nöjda. Mellan 1997-2000 hade vi ingen försäljningstillväxt alls. Och resultatet låg på en tredjedel av nivån för våra konkurrenter. Vi var tvungna att göra något”, sa han.

Lyckas Jörgen Centerman kommer han att på rekord snabb tid ha vänt ABB-skutan på rätt köl igen. Misslyckas han har han bara bidragit till att krympa ABB-koncernen ytterligare.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight