”Kundfllykten fortsätter”
När SEB och Föreningssparbanken i februari i år annonserade sina planer på samgående vädrade uppstickaraktörer och nischbanker morgonluft. Kulturskillnaderna mellan storbankerna, och det faktum att SEB:s ”finbanks-kunder” och FSB:s ”fulbanks-kunder” skulle samlas under samma tak togs som belägg för att att kunderna skulle fly den nya superbanken.
”Det är väl lite negativt för Ikanobanken att fusionen sprack, vi skulle tveklöst haft ett bättre läge om den hade gått igenom. Men det går ingen nöd på oss, jag tror vi kommer att fortsätta ta kunder från dem, i synnerhet Föreningssparbanken”, säger Hans Bergenheim, VD för Ikanobanken.
Sedan planerna på SEB Swedbank presenterades har han kunnat räkna in drygt 7 000 nya kunder, och är nu uppe i 100 000 totalt. De flesta har kommit från Föreningssparbanken, därefter från Nordea och SEB.
”Det blev en viss oro i banksegmentet i samband med att fusionen presenterades och jag kunderna stannar inte automatiskt bara för att de fått ’tillbaka’ sina banker. Om man får spekulera skulle jag tro att båda bankerna nu måste göra ordentliga ledningsförändringar om de ska kunna behålla sina kunder. De måste visa att de tar konsekvenserna av att de har gjort fel när nu fusionen sprack. I dagsläget känns det inte som om deras trovärdighet är den bästa.”
Även på andra uppstickaraktörer, såväl nischbanker som HSB Bank och fullservice-aktörer som Länsförsäkringar och Skandiabanken, tror man på fortsatt kundflykt från de båda storbankerna.
”Medvetenheten om att det faktiskt går att byta bank har ökat bara det senaste året”, säger Thomas Johansson, vice VD för Länsförsäkringar som har drygt 350 000 kunder.
”Vi fick 40 000 nya kunder under årets första halvår och tror att den utvecklingen är här för att stanna. Sverige må vara litet men det är stort nog för att det ska finnas utrymme för fler än fyra bankaktörer.”
Två andra aktörer som låtit tala om sig är matjättarna ICA och KF som båda ligger i startgroparna med bankverksamhet. ”Vi påverkas inte alls av att fusionen spricker. Coop behövs ändå – vi är ett komplement, inget fullservicealternativ och vi kör på som planerat”, säger Elisabeth Ström, marknadschef på KF:s Coop-satsning.
Inte heller Lennart Käll, VD för ICA-banken som drar igång i mitten av oktober, låter sig påverkas – även om han erkänner att det varit bättre om fusionen gått igenom ”Jag var själv med i fusionen mellan SE-banken och Trygg-Hansa och vet av erfarenhet att organisationen blir introvert vilket hade gått ut över kunderna –och därmed kunnat gynnas oss”, säger Lennart Käll.
“Men det man kan konstatera nu när det blev så här är att nästa år blir väldigt intressant ur kundperspektiv. Det är många som vill ta marknadsandelar på konsumentsidan nu, med allt vad det kan innebära av höjda räntor och pressade avgifter – kunderna står som självklara vinnare.”
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.