Kvalitet kostar
H&M-aktien är högt värderad, men knappast dyr, utan i stället mycket köpvärd. H&M värderas i dag till 236 miljarder kronor. Bolaget gjorde under fjolåret en vinst på 3,1 miljarder kronor efter skatt. Det innebär ett p/e-tal på 76. Aktiemarknaden är beredd att betala denna höga vinstmultipel, eftersom H&M under den senaste tioårsperioden har kunnat visa upp årliga vinstlyft på 28 procent. Under förutsättning att aktiemarknaden i dag har ett avkastningskrav på sex procent beräknas bolagets förväntade vinsttillväxt bli18 procent per år under nästa tioårsperiod.
Det finns ingen anledning och tro att H&M skulle visa lägre vinstlyft under 00-talet än vad det gjort på 90-talet. Bolaget står betydligt bättre rustat i dag än 1989. Då var Tysklandsatsningen i sin linda och de stora marknaderna fanns i Norden, där tillväxten var god men inte extrem. I dag har H&M ett starkt fotfäste i Tyskland med en förväntad tillväxt på omkring 20-25 procent per år. De senaste två årens försäljningsframgångar i England och Frankrike tyder på att dessa marknader har alla förutsättningar att bli lika lyckosamma som Tyskland.
Det innebär att bolaget under de följande 3-5 åren kan nå tillväxttal på 50-100 procent, framför allt i Frankrike.
Dessutom finns det inget som tyder på att tillväxten på de mogna och nästan färdigetablerade marknaderna i Norden, Holland, Belgien, Schweiz och Österrike skulle visa vikande lönsamhet. H&M håller här på att bygga om befintliga butiker, så att dessa vad gäller design och mode ska ligga i toppklass. Förebilden är kedjans ombyggda affär på Hamngatan i Stockholm.
H&M:s försäljningsframgångar i kombination med hög lönsamhet på de stora marknaderna till följd av låga personalkostnader, leder till att vinsttillväxten nästa tioårsperiod snarare borde vara större än under 90-talet. Det är förstås svårare att växa när man omsätter 33 miljarder kronor i stället för sju miljarder, vilket var H&M:s omsättning 1989. Men fortfarande är, som sagt, dess marknadsandelar på kärnmarknaderna i Europa mycket små. Det är sannolikt först när marknadsandelarna kommer upp i 5-7 procent, som på de mogna marknaderna, som tillväxten går ned mot 10 procent.
Det återstår flera år av mycket kraftig tillväxt innan H&M har nått sådana marknadsandelar i Frankrike, Tyskland och Storbritannien. Det är den första anledningen att köpa H&M-aktier.
Ett ytterligare skäl till att placera i företaget är dess storlek. H&M är i dag så stort att det är intressant även för de allra största internationella aktiefonderna.
Ett tredje skäl till att H&M borde finnas med i varje större aktieportfölj är USA-satsningen. Denna kan bli en succé. Bolaget har lyckats förr. Men det ska snarast betraktas som en gratisoption och inget man ska ta med i dagens värdering av H&M.
Det är märkligt att H&M-kursen hela tiden värderas utifrån de enskilda kvartalsresultaten. Dessa kan ju variera, beroende på väder och lagernivå.
Under den senaste tioårsperioden har dock inte H & M varit i närheten av att bryta den långsiktiga trenden. Det skedde inte heller i samband med bokslutskommittén, som kom för två veckor sedan. Trots det föll aktiekursen med närmare 20 procent. För den långsiktige placeraren var detta ett lysande köptillfälle.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.