“Lågpris vinnare sedan finanskrisen”

Lågpriskedjor och digitala aktörer som fokuserar på en produkt är detaljhandelns vinnare, enligt Emma Hernell, vice vd på HUI Research på Affärsvärlden och Deloittes Almedalsseminarium.

-Lågpris har varit vinnare sedan finanskrisen, det gäller inte bara Sverige utan även internationellt inklusive USA. Konceptet där kunden vet att det finns guldkorn bland allt skräp gör det till en upplevelse, en slags guldjakt, säger Emma Hernell på seminariet i Almedalen.

Den andra vinnaren i detaljhandeln är företag som bara har en produkt, har startats som digital tjänst och använder många olika försäljningskanaler, inklusive fysiska butiker.

-Den här typen av företag har varit extremt duktiga på marknadsföring i sociala medier, ett exempel är Daniel Wellington, säger Emma Hernell.

Generellt har antalet besökare på fysiska detaljhandelsplatser i Sverige gått ned, dock har inte köpvolymerna minskat enligt HUI.

-Man köper mer när man väl går dit. Beteendet ”gå på stan” är på väg att försvinna hos de yngre generationerna, säger Hernell.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.