Länsförsäkringar ochKPA högst upp på tronen
– Vår lokala närvaro med 24 länsförsäkringsbolag gör att vi kan erbjuda ett personligt bemötande och hålla en hög servicegrad. Närheten till kunderna gör att vi hittar flexibla lösningar. Vi har också satsat på att ha en snabb och obyråkratisk skadereglering vilket jag tror att kunderna uppskattar, säger Tommy Persson, vd på Länsförsäkringar.
Länsförsäkringar har också medvetet satsat på att hålla ett lågt pris, vilket gett utslag i
Finansbarometern.
If tillhör förlorarna och hamnar en bra bit efter konkurrenterna när det gäller kundnöjdhet – men hamnar också långt ner vad gäller pris, service och bemötande, tjänste- och produktutbud samt anpassning till företagens verksamhet.
Det som slår igenom mest är priset. Kunderna säger att priset spelar en stor roll när de väljer sakförsäkringsbolag, och If upplevs långt ifrån som billigast på marknaden.
– Vi har inte varit tillräckligt bra på att vårda våra kundrelationer. Det finns flera förklaringar till det, bland annat är If inte ett så känt varumärke. Vi har blivit lite anonyma. Generellt har sakförsäkringspriserna höjts och vi var tidigt ute med höjningarna, säger Helena Dyrssen, informationschef på If.
I kategorin Årets liv- och fondförsäkringsbolag delar Länsförsäkringar och KPA förstaplatsen. KPA, med inriktning på kommuner, landsting och kommunalt ägda bolag, har bland de nöjdaste kunderna och hamnar på andra plats efter Länsförsäkringar när det gäller pris, service och bemötande samt tjänste- och produktutbud.
– Vi har ett bra kunnande inom området och kunderna får svar direkt. Kunden uppskattar våra tjänster och det sätt som vi levererar dem på. Vi har en väldigt tät kontakt med dem och lyssnar på deras krav och utvecklar tjänsteutbudet därefter, säger Bertil Repfennig, vd på KPA.
Inom segmentet liv- och fondförsäkringar är Skandia den stora förloraren. Bolaget hamnar sämst till beträffande kundnöjdhet och pris.
Däremot kammar Skandia hem en andraplacering när alla tillfrågade får svara vilket företag de anser vara en idealleverantör. Det innebär att varumärke och image är starka hos dem som inte är kunder, medan dess egna kunder gör tummen ner.
– Vi måste helt klart bli bättre på att kommunicera vårt erbjudande och på service och bemötande. Vi har inte i tillräcklig utsträckning verkat som ett bolag. Våra kunder kan ha fått ringa till två eller tre olika kundcenter för att få hjälp och det är inte bra, säger Cecilia Daun Wennborg, chef för Skandia Sverige.LIV OCH FOND
Företag Betyg
1. KPA 2,9
1. Länsförsäkringar 2,9
3. Alecta 1,7
4. AMF Pension 1,5
4. SEB Trygg Liv 1,5
6. SPP 1,4
7. Skandia 1,1
__________________
SAK
Företag Betyg
1. Länsförsäkringar 3,2
2. Trygg Hansa 1,6
3. If skadeförsäkring 1,4
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.