Leif Johansson: ”Vi håller vad vi lovar”
Nettoskulden har försämrats med 66 miljarder kronor sedan 1998. Är du nöjd med hur pengarna har investerats?
– Om du bortser från Scania som jag självklart inte tycker är bra så tycker jag att Renault och Mack-förvärven är utmärkta köp. Vi har köpt ytterligare elva företag och klarat det bra trots djupaste lågkonjunktur.
Ni hade inte behövt köpa 45 procent av aktierna i Scania bara för att ni lade ett bud. Du kunde ha väntat in klartecken från olika konkurrensinstanser. Ångrar du de snabba aktieaffärerna?
– Du, den största klubben i hela världen är de efterklokas klubb och jag kan gärna vara dess ordförande men det brukar inte hjälpa. Jag konstaterar att vi gjorde en bedömning och att vi nu tar konsekvenserna. I efterhand kan man konstatera både det ena och det andra, men jag är inte lagd åt djup ånger.
Ångrar du att du lovade synergier på 3,5 miljarder kronor inom tre år till följd av Renaultaffären?
– Nej, det gör jag inte. Jag är övertygad om att vi kommer att hålla vad vi lovar.
Jag tycker inte synergivinsterna syns i resultaträkningen.
– Jo. De finns där men synergierna har påverkats av konjunkturen och därför syns de inte fullt ut i resultatet. Däremot kan du säga att om vi inte hade köpt Renault då hade de tre företagens resultat varit 2,1 miljarder kronor sämre än det resultat som vi nu redovisar.
Sedan ni köpte Renault har den amerikanska lastbilsmarknaden säckat ihop fullständigt. Har raset överraskat dig?
– Javisst. Att konjunkturnedgången skulle bli så djup som den blev och att den sedan skulle förlängas av terroristaktionen i september har gjort sitt till. Vi trodde att marknaden skulle falla till 240 000 bilar. Nu blev det 160 000.
Hur ser du på att Volvos vinst under de senaste ett och ett halvt året har rasat betydligt mer än Scanias och den amerikanska konkurrenten Paccars?
– Resultatet för Scanias Europarörelse och Volvo Europarörelse är rätt så lika under perioden. Det som har gått med stora förluster de senaste åren är Mack och Volvos Amerikaverksamhet. Men en del av förlusterna beror på integration och nedläggningar av kontor.
Men jämfört med Paccar, som har en stor andel försäljning i USA, står ni er slätt?
– Det är bara att konstatera att Paccar har gjort ett bra år och att de inte har haft några integrationskostnader.
Renaultaffären är föremål för en tvist mellan Renault och Volvo. Vad går den ut på?
– Vi har en tvist med Renault om vissa poster som vi köpte. Vi tycker att en del tillgångar, till exempel kundfordringar, ser sämre ut än vad pappren visade.
Vad anser du i dag om priset du betalade för Renault?
– Jag tycker inte att det är avskräckande för att bli nummer 1 i Europa och nästan nummer 1 i USA. Vi köpte Mack som var det bästa möjliga lastbilsköpet i USA eftersom det har egen motortillverkning och det betyder att vi kan lägga in den i vårt motorprogram.
Betyder det att ni kommer att sluta tillverka någon av Mack eller Volvos motorer?
– Det kommer att finnas en Mackvariant och en Volvovariant men de kommer att härstamma från samma motorfamilj.
När kommer det att ske?
– Det är sådana frågor som du aldrig får något svar på från en bildirektör.
Räknat på aktiemarknadens vinstförväntningar värderas Volvo tillsammans med ABB till verkstadsindustrins lägsta p/e -tal. Är inte den låga värderingen ett misstroende och ett tydligt tecken på att börsen inte litar på att synergierna kommer fram?
– Man kan väl konstatera att den osäkerhet som finns självklart har att göra med hur man värderar det vi gör i koncernen men det har också mycket att göra med andra faktorer.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.