LVMH köper Barton Perreira

Franska lyxjätten LVMH köper glasögontillverkaren Barton Perreira. Köpeskillingen är på cirka 80 miljoner dollar, motsvarande 870 miljoner kronor, uppger källor till Wall Street Journal.
LVMH köper Barton Perreira - LVMH
Barton Perreira har en Bond-kollektion. Foto: Barton Perreira

Förvärvet är en del i LVMH:s strategi att nå större delar av massmarknaden. Dyra glasögon brukar vara de första lyxprodukter som konsumenter shoppar innan de fortsätter att köpa andra dyra produkter såsom handväskor.

LVMH:s planer för Barton Perreira är att börja sälja varumärket i exklusiva butiker utanför USA. Detta ska ske via lyxbutiker som LVMH redan samarbetar med i Europa och Asien. Därutöver finns det planer på att öppna ett antal butiker under själva Barton Perreira-varumärket, initialt i Europa.

”Varumärket är välkänt och väletablerat i USA, men vi ser stora möjligheter att expandera det”, säger Alessandro Zanardo, som leder LVMH:s glasögondivision Thelios.

Barton Perreira grundades 2007 av Bill Barton och Patty Perreira.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från Carnegie Fonder
Annons från VECKANS FÖRETAG