LVMH
LVMH ökar intäkterna med 17 procent i Q2 – desto svagare i USA

Det franska företaget, vars 75 varumärken inkluderar modemärkena Louis Vuitton och Dior samt Hennessy cognac och den amerikanska juveleraren Tiffany, omsatte 21,2 miljarder euro under kvartalet.
I Asien, exkluderat Japan, ökade försäljningen 34 procent jämfört med ett pandemipåverkat Q2 2022.
Den 17-procentiga ökningen i konstanta valutor var en procentenhet bättre än Visible Alphas konsensus, skriver Reuters.
Analyshuset Vital Knowledge noterar dock att rapporten är ett tecken på en avmattning hos de amerikanska lyxkonsumenterna.
Aktien handlas ned 4,5 procent i på Euronext-börsen i Paris och drar med sig sektorkollegor i fallet. Kering, som äger Gucci, handlas ned cirka 3 procent medan Richemont och Hermés tappar 2,5 respektive 1,5 procent.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.