Lyko vänder till vinst

Hårvårds- och skönhetsbolaget Lyko redovisar ett resultat efter skatt på 7,2 miljoner kronor för det tredje kvartalet 2019 (-5,8). Resultatet per aktie uppgick till 0:47 kronor (-0:38).

Nettoomsättningen uppgick till 271 miljoner kronor (221).

Lykos omsättning inom segmentet Online, som står för 70 procent av totalen, ökade med 32 procent i det tredje kvartalet.

“Vi fortsätter att locka allt fler besökare och tar marknadsandelar samtidigt som värdet per köp är på en fortsatt god nivå”, skriver vd Rickard Lyko i delårsrapporten och fortsätter:

“Vårt mest spännande kvartal, det fjärde, står nu för dörren – ett kvartal som både innefattar Black Week och julhandeln. Vi har ökat förberedelserna genom ändrad skiftgång, vilket kommer ge en högre servicegrad under dessa intensiva veckor”.

Lykos norska och finska online-satsningar fortsätter att växa snabbare än koncernen totalt sett, dock från låga nivåer, påpekar vd:n. Under september tog Lyko ett första steg online i Danmark genom att delar av bolagets e-handelsbutik översatts till danska.

Ebitda-resultatet uppgick till 27,8 miljoner kronor (4,2). Rörelseresultatet (ebit) blev 12,2 miljoner kronor (-6).

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här