Lyko
Lyko vänder till vinst
Nettoomsättningen uppgick till 271 miljoner kronor (221).
Lykos omsättning inom segmentet Online, som står för 70 procent av totalen, ökade med 32 procent i det tredje kvartalet.
“Vi fortsätter att locka allt fler besökare och tar marknadsandelar samtidigt som värdet per köp är på en fortsatt god nivå”, skriver vd Rickard Lyko i delårsrapporten och fortsätter:
“Vårt mest spännande kvartal, det fjärde, står nu för dörren – ett kvartal som både innefattar Black Week och julhandeln. Vi har ökat förberedelserna genom ändrad skiftgång, vilket kommer ge en högre servicegrad under dessa intensiva veckor”.
Lykos norska och finska online-satsningar fortsätter att växa snabbare än koncernen totalt sett, dock från låga nivåer, påpekar vd:n. Under september tog Lyko ett första steg online i Danmark genom att delar av bolagets e-handelsbutik översatts till danska.
Ebitda-resultatet uppgick till 27,8 miljoner kronor (4,2). Rörelseresultatet (ebit) blev 12,2 miljoner kronor (-6).
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.