”Macron ger inte avkall på ambitiöst reformprogram”

Veronika Wand-Danielsson, Sveriges ambassadör i Frankrike, förklarar hur proteströrelsen påverkar landets politik och hur relationerna i näringslivet står sig mellan Sverige och Frankrike.
”Macron ger inte avkall på ambitiöst reformprogram” - veronica-wand-danielsson-700_binary_6956644.jpg

Gula västarna kan inte fälla regeringen men har påverkat det politiska debattklimatet i Frankrike. Som svar på proteströrelsen lanserade president Emmanuel Macron i januari en landsomfattande nationell debatt i vilken medborgarna inbjöds att dela med sig av åsikter och förslag. Konsultationsprocessen har nu avslutats och igår, torsdagen den 25 april, presenterade Macron ett åtgärdspaket. Det innehåller bland annat ett sänkt skattetryck för medelinkomsttagare liksom en indexering av pensionerna. Vidare föreslås ett decentraliseringsprogram som ska ge mer makt och inflytande till kommunerna i hanteringen av vardagsrelevanta frågor såsom boende och transport.

– Macron önskar som han själv framhåller ”transformera ilska till lösningar”. Det är dock tydligt att han inte ger avkall på sitt ambitiösa reformprogram. Han visar framförallt en insikt om vikten av att bättre förklara och förankra politiken hos medborgarna. Om budskapet går hem hos det franska folket får de kommande månaderna utvisa. Men den nya omtalade franska arbetsmarknadsreformen lär stå sig, säger Veronika Wand-Danielsson.

Hon såg fram emot några lugna år när hon antog tjänsten som ny svensk ambassadör i Paris. Det visade sig bli precis tvärtom. När Affärsvärlden träffar henne är det sen torsdagseftermiddag före påsk på Café Varenne i Paris chicka 7:e arrondissement. Servitörerna, klassiskt klädda i svarta flugor och vita förkläden, har precis börjat förbereda middagsdukningen när Veronika Wand-Danielsson gör entré efter att ha låst fast sin 30-åriga Crescent utanför.

– Det tar längre tid med bil och chaufför så jag tog cykeln, förklarar hon och beställer en café crème, kaffe med skummad mjölk.

Den svenska ambassaden och residenset ligger bara några kvarter bort. Det är hennes nya hem sedan hon i september 2014 tillträdde tjänsten som svensk ambassadör. Före dess hade hon tillbringat sju år som ambassadör vid Sveriges delegation till Nato i Bryssel där hon haft huvudsakligt fokus på det svenska stödet och bidragen till Nato-ledda insatser, i första hand i Afghanistan. Efter att ha jobbat med tunga säkerhetspolitiska frågor en längre tid såg hon fram emot en mer lättsam period i Paris. Verkligheten blev en annan.

– Det har varit tuffa år. Jag var inte beredd på det när jag flyttade hit, men min Nato-bakgrund har hjälpt mig. Jag är ganska krisduglig.

Veronika Wand-Danielsson hade bara varit några månader på posten när det internationellt uppmärksammade terrorattentatet mot satirtidningen Charlie Hebdo ägde rum. I november samma år skakades Frankrike av ytterligare terrordåd med skottlossningar och explosioner på sex platser i och strax utanför Paris. Bland de 130 dödsoffren fanns en ung svensk tjej. Nio månader senare inträffade terrordådet i Nice. Föga förvånande drabbades också den annars välmående turismnäringen i Frankrike, i synnerhet turismen i Paris. Presidentvalsåret 2017 präglades av oro och osäkerhet. Den sittande presidenten François Hollande (Socialistpartiet) hade lågt stöd och den franska högern hade imploderat efter skandalerna kring presidentkandidaten Fillon, vilket bidrog till att Marine le Pen, ledare för det högerextrema Nationell Samling, skördade mark. Så när uppstickaren Emmanuel Macron lämnade sin post som ekonomiminister i Hollandes regering och dök upp med sin rörelse En Marche (På väg), upplevdes han till stor del som en frisk fläkt – en ung, EU-vänlig politiker i gränslandet mellan höger och vänster. I maj 2017 vann han oväntat presidentvalet. Över näringslivet sköljde en våg av optimism.

– Bland Macron-anhängare talas det framför allt om en företagspositiv anda som kopplas till presidenten. Med Macron följde en förståelig hyllningskör i Europa, också i Sverige, inte minst bland företag verksamma i Frankrike. Presidentens omfattande reformprogram var imponerande.

Veronika Wand-Danielsson hade personligen träffat Macron ett antal gånger innan han blev president. Hon uppfattade honom som en begåvad och sympatisk politiker med en stark reformvilja. Det senare blev det franska folket varse relativt omgående. I hans ekonomiska strukturreformer ingick bland annat ett avskaffande av förmögenhetsskatten och en ny arbetsmarknadslag som syftar till att skapa en större flexibilitet inom näringslivet genom att göra det lättare för företag att såväl anställa som avskeda.

– Den nya arbetsmarknadslagen skapade ett nytt momentum för näringslivet, säger Veronika Wand-Danielsson.

Ambitionen var att redan i början av mandatperioden få fart på den franska ekonomin. Macron berättade öppet om hur han såg Sverige som en inspirationskälla för sin politik och i samband med EU-toppmötet i Göteborg i november 2017 skrev han och statsminister Stefan Löfven (S) under ett nytt strategiskt partnerskap mellan Frankrike och Sverige. Det gäller innovation, digital omvandling och gröna lösningar. Veronika Wand-Danielsson var på plats.

– Macron såg partnerskapet som en chans att visa att Frankrike är lika modernt och progressivt som Sverige.

Som en del av avtalet har svenska ambassaden i Paris, med Veronika Wand-Danielsson i spetsen, upprättat referensgrupper med svenska företag och deras filialer i Frankrike, bland annat Saab, Ericsson, Volvo, Scania, Astra Zeneca, Getinge och Vattenfall. Syftet är att utbyta tankar kring det nya partnerskapet. Hon beskriver de svenska företagens inställning som upprymd och positiv.

– Förra året fick vi på ambassaden extra mycket förfrågningar från svenska företag som ville komma till Frankrike för att undersöka möjliga marknadsöppningar. Sverige har några tunga områden där vi ligger i framkant, som gröna transporter, life science och digitalisering med 5G. Inom dessa områden inspireras Frankrike av Sverige och vill komma ikapp.

För Veronika Wand-Danielsson har det varit upplyftande med den nya positiva energi som strålat från svenskt näringsliv. Under 2018 författade ambassaden en rapport för svenska företag som önskar investera i Frankrike. Den ger en analys av den franska marknaden och viktiga tillväxtregioner och blev klar den första november – tänkt som en trevlig julklapp till svenska företagsledare. Veronika Wand-Danielsson döpte rapporten till Frankrike gör comeback – det nya affärs- och innovationsklimatet ur ett svenskt perspektiv. Några dagar senare blev Gula västarna-protesterna på Frankrikes gator en världsnyhet. Hennes comeback-titel framstod nästan som något ironiskt.

Från vänsterhåll hade president Macrons politik sedan länge kritiserats för en bristande social agenda och han har kallats Le president des riches – de rikas president. Det som föranledde Gula västarna-demonstrationerna startade på sociala medier i oktober 2018 som en proteströrelse mot de höjda bensinskatterna. Gatudemonstrationerna, som började organiseras runtom i Frankrike i november och som fortfarande pågår, handlar om ett allmänt missnöje kring Macrons politik och auktoritära ledarstil. Veronika Wand-Danielsson berättar att hon en lördag i november fick ett samtal från en kollega som bor vid den kända avenyn Champs-Elysées och som från sitt fönster beskådade tumultet mellan polis och demonstranter. Hon sade: ”Revolutionen har börjat!”.

– Det var givetvis förfärligt att se bilderna på tv på det omfattande gatuvåldet och bilar som brann. Ytterst återspeglar Gula västarna ett starkt socialt missnöje. För våldet står dock i första hand huliganer som infiltrerar demonstrationerna.

Under 2018 som helhet utvecklades och förbättrades det ekonomiska samarbetet mellan Frankrike och Sverige. Den svenska varuexporten till Frankrike låg på 62 miljarder kronor, en ökning med 13 procent från 2017, enligt en rapport från Business Sweden. Det är onekligen en Macron-effekt, säger Veronika Wand-Danielsson. Enligt henne är det för tidigt att bedöma vilka konsekvenser som Gula västarna kommer att ha på 2019 års exportsiffror. Hon upplever att den initiala entusiasm som rådde bland många svenska företag under 2018 har avtagit något.

– Frankrike är dock fortfarande Sveriges nionde största exportmarknad och många företag har funnits här länge – de är tålmodiga och inte så känsliga för politiska vändningar.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Trapets
Annons från Invesco