”Mäklarnas mest lättförtjänta pengar kommer från Hemnet”

Alla svenska mäklare måste förhålla sig till det marknadsdefinierande Hemnet. Det har lett till hatkärlek i branschen, där många talar om hur högre annonspriser slår mot både mäklare och kunder, men färre nämner de rejäla kick-backs mäklarna får.
”Mäklarnas mest lättförtjänta pengar kommer från Hemnet” - SäLJA HUS
Foto: Pontus Lundahl

Sedan en bred koalition av mäklare grundade Hemnet 1998 har sajten enligt många i branschen blivit ett monster man när vid sin barm. Kontinuerligt stigande annonspriser på en plattform med monopolliknande ställning, skördar kritik. Samtidigt inrymmer andra att Hemnet inte skulle vara i en så stark position om de inte gjorde ett bra jobb.

Marcus Svanberg är VD för Länsförsäkringars Fastighetsförmedling och har flera gånger kritiserat Hemnets prishöjningar.

Har du redan ett konto? Logga in för att läsa vidare.

Ett smakprov av Affärsvärldens material.

Läs denna och andra artiklar gratis

Som free-medlem får du:

  • Tusentals artiklar helt gratis
  • Ett urval av Affärsvärldens aktieanalyser
  • Krönikor, reportage och intervjuer
  • Dagliga nyhetsbrev
Dator, läsplatta och mobiltelefon.

Premium - få allt innehåll direkt

  • Dagsfärska analyser och artiklar via nyhetsbrev
  • Magasinet digitalt eller hem i brevlådan
  • Över 500 aktieanalyser per år
  • Unika investeringsverktyg och portföljer
  • Färre annonser och en bättre läsarupplevelse
  • Och mycket mer
479 kr  / per månad

Vill du se fler alternativ? Läs mer här

Annons från Trapets