Månsson och Almqvist lämnar Spray

Frågan om och när Fabian Månsson Casten Almqvist skulle tröttna på Spray har hängt i luften en längre tid. Idag meddelade de båda att de lämnar koncernen inom kort, ingen av dem har några konkreta framtidsplaner. "Jag känner mig väldigt stark efter vad jag har fått vara med om här”, säger han till Ekonomi24.

När förre H&M-chefen Fabian Månsson och Casten Almqvist, då VD för reklambyrån Rönnbergs rekryterades var de både starka affischnamn och ytterligare dragplåster till ett hippt och coolt Spray på väg uppåt. Sedan försäljningen av portalen Spray Network var ett faktum förra hösten har dock Spray-koncernen krympt och krympt. Parallellt har kurskollapsen i den inofficiellt handlade aktien varit ett faktum; som mest var den värderad till mer än 25 000 kronor – i dag ligger värdet runt 20-30 kronor.

Frågan om när de skulle lämna skeppet har hängt i luften sedan dess och aktualiserades ytterligare när VD Daniel Sachs nyligen lämnade sin post. Båda har de flera gånger fått frågan om varför de stannar kvar, svaren har i stort sett gått ut på att de stannar så länge de har ”kul”.

”Det är fortfarande kul vad gäller kollegerna, däremot har det varit en defensiv vår som till stor del handlat om städning och det kan man ju ifrågasätta hur kul det är”, säger Casten Almqvist till Ekonomi24.

Så sent som i början av året talades det om att just Casten Almqvists mediedel var det som skulle utgöra företagets kärnverksamhet, men redan i mars insåg man att det var allt annat än rätt väg.

”Omvärlden kollapsade och annonsmarknaden sjönk som en sten. I det läget handlade det mest om att rädda det som fanns. Den dröm vi hade och som jag rekryterades för, att bygga ett mediehus för framtiden, var inte längre verklig. Sedan under sommaren började beslutet att sluta mogna fram.”

Vad händer nu för din del? ”Det är ett oskrivet blad. Jag har inget konkret även om jag har några trådar ute. För mig handlar det till stor del om vilka kolleger man ska jobba med och i vilken fas som företag en potentiell arbetsgivare befinner sig i. Jag har väl lärt mig att jag inte är någon superentreprenör, däremot kan jag gärna tänka mig företag i stora förändringsprocesser.”

Du kallas allt oftare ”Casten med kvasten” – är det ett nytt jobb att sparka folk på du vill ha? ”Äh, det där är lite löjligt. Det får inte bli bara sånt, däremot går det ju inte att blunda för att det är sådana tider för de flesta nu.”

Fabian Månsson anger i stort sett samma skäl som Casten Almqvist motiv till sitt avhopp, och säger sig inte ångra att han stannat kvar så länge som han gjort. ”Kalla det dumhet eller lojalitet, jag tyckte det var min skyldighet att stanna kvar och städa upp och det är vad jag har gjort. Jag känner mig väldigt stark efter vad jag har fått vara med om här”, säger han till Ekonomi24.

Inte heller han har några konkreta planer framöver. ”Det vore förhastat att uttala sig om. Konsumentvaror och tjänster är det jag kan bäst, det vore väl inte otroligt att det blev något på det temat. Men vi får se.”

Kvar i Spray finns nu tre dotterbolag; Domain, Itid och mediekonsulten Fjord. Den senare leds av Lars T Andersson. Tillsammans med Thomas Randerz, Per Bystedt och Johan Ihrfelt är han det som återstår av ursprungsgänget.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från Curasight