Detaljhandel
Matpriserna ökade 18% i november

Kalendereffekten var 0% under månaden. Justerat för prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker på 18,1% under månaden var utvecklingen för dagligvaruhandeln negativ under månaden med -9,3%.
“Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre. I tillägg har viss konsumtion flyttat tillbaka till restaurangerna som har haft en ökad försäljning under hela 2022”, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel.
Försäljningen fördelat på butik och e-handel var upp 9,5% ned 5,9%. E-handeln stod för 4,4% av den totala omsättningen.
“Den fysiska handeln driver fortfarande försäljningstillväxten inom dagligvaruhandeln. E-handeln minskar men i en lägre takt än tidigare Trots det ligger försäljningen på en betydligt högre nivå i november i år än för samma månad 2019, vilket var innan pandemin”, avslutar Karin Brynell.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.