Raysearch
Mer bränsle i kursraketen
Så resonerade också marknaden i förra veckan och sänkte kursen efter kvartalsrapporten med 10 procent. Affärsvärlden bedömer dock att reaktionen är överdriven. Det finns en hyfsad möjlighet att aktien fortfarande bara är i början av sin uppgångsfas.
Raysearch utvecklar och säljer programvara i form av dosplaneringssystem för strålkanoner vid cancerkliniker. Systemen behövs för att få styrka och riktning rätt när cancerläkare skjuter prick på tumörer. De potentiella kunderna är världens omkring 8 000 strålterapikliniker. Fram till nu räknar Raysearch 245 av dessa kliniker till sina kunder, enligt vd Johan Löf:
– På sikt ska vi ha 3 000 som kunder. Det kommer att ta en 8–10 år att komma dit, men det är ett högst rimligt mål med 30 procent av de 10 000 kliniker som kommer att finnas då, säger Johan Löf.
Tredjekvartalsrapporten ger en indikation på den växtkraft som döljs i det Stockholmsbaserade företaget. Försäljningen steg med 40 procent till 101 miljoner kronor under kvartalet och med 50 procent, där valutadopning stod för hälften, till 266 miljoner kronor under niomånadersperioden.
Finns det något som kan hindra er?
– Nej, blir det korta svaret från Johan Löf.
Men det finns ett aber – vinsterna hänger inte med. Rörelseresultatet under tredje kvartalet slutade på 20 miljoner kronor, jämfört med 18 miljoner under motsvarande period 2014. Och det var den här svaga siffran som aktiemarknaden tog fasta på efter rapporten. Affärsvärlden ser ändå en handfull argument för att aktien trots allt är undervärderad:
Vinsterna plöjs ned i verksamheten. Nettomarginalen hittills i år är 20 procent, men den dras ned av stora marknadsinvesteringar i Nordamerika, Asien och Europa. Med en bruttomarginal på 95 procent, bättre än Microsoft, har bolaget möjligheter att göra betydligt större vinster på sista raden än vad som i dag är fallet.
En redan installerad kundbas turboladdar försäljningen. Hittills i år står gamla kunder för 30 procent av affärerna, mot 17 procent under fjolåret, bland annat för att det är mycket lättare att sälja mer till redan kända kunder. Tre typer av intäkter märks: kunderna köper fler dosplaneringssystem, de bygger på de tidigare systemen med påbyggnadssystem och de betalar en årlig serviceavgift på 12 procent av förvärvspriset, en garanti för att bland annat hålla dem uppdaterade.
Flera av världens mest ansedda cancerkliniker har redan köpt dosplaneringssystemet och använder det rutinmässigt, vilket kan antas öka intresset från andra kliniker.
Systemet finns utvecklat också för den senaste formen av strålbehandling, protonterapi.
Den som tror att bolaget är en uppköpskandidat för att de tidigare giftpillren i bolagsordningen gällande uppköp har monterats ned får däremot tänka om. Johan Löf har deklarerat att han inte är intresserad av att sälja utan vill kunna utveckla bolaget som han vill. Han själv sitter på nästan hälften av rösterna. Grundarna har tillsammans över 80 procent av rösterna.
Den som, likt Affärsvärlden, tror att bolaget med Johan Löf vid ratten kan hålla fast vid sin svit av 15 år i rad med rörelsevinst finner att rekylen efter rapporten är ett köptillfälle. Extra bonus blir det redan när fjärde kvartalet summeras i februari. Årets sista kvartal är normalt det starkaste för bolaget. Vi höjer riktkursen på ett års sikt till 142 kronor. Köp.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.