Morgonens nyheter i korthet
DAGENS INDUSTRI Rekordvinst för Volvo PV Volvo Personvagnar gjorde rekordvinst 2001. Enligt personer med kännedom om siffrorna ökade Volvo PVs vinst från drygt 6 miljarder kronor 2000 till över 7 miljarder förra året. Detta trots att det var recession på Volvos största marknad, den amerikanska, och trots att bilförsäljningen inte ökade. Resultatet ökade procentuellt sett mer än omsättningen, som förbättrades med 3-4 miljarder kronor till cirka 130 miljarder kronor, enligt Volvos preliminära siffror.
Nätkunderna flyr JP Nordiska JP Nordiskas chockhöjning på nättjänster, som aviserades i mitten av december, har inneburit att uppemot 1 000 före detta Matteuskunder har gått till konkurrerande nätmäklare. Dagen efter beskedet fick Avanza över 500 av Matteus tidigare 5 000 nätkunder, och även konkurrenten E-trade märker en kraftig tillströmning av kunder från Nordiska. Syftet med JP Nordiskas prishöjning var bland annat att prioritera de kunder som vill köpa rådgivning och inte enbart handla på nätet.
Stenbecks bolag växer så det knakar Finansmannen Jan Stenbecks företagsimperium går urstarkt på börsen. Alla bolagen i sfären har slagit index sedan bottennivån den 21 september i fjol. Börsvärdet på Stenbecksfären är nu 95 miljarder kronor, en ökning med 36 miljarder sedan botten. “En orsak är att vi är väldigt tunga inom telekom och den sektorn var väldigt baissad då i september”, säger Vigo Carlund, nära medarbetare till Jan Stenbeck och VD i Kinnevik.
Vinstmaskinen Ikea tappar fart Konjunkturförsvagningen gjorde att de svenska Ikeavaruhusen i fjol ökade försäljningen betydligt långsammare än tidigare. Ändå gjorde möbelkoncernens svenska bolag en vinst på nästan 1 miljard kronor. Innevarande verksamhetsår blir bättre, trots att någon draghjälp från konjunkturen inte är i sikte, tror Ikea.
FINANSTIDNINGEN
Bråk bakom Volvospricka Det är internbråk och ogenomtänkt organisation som tvingar Volvo att skrota sitt största affärsområde Global Trucks, efter bara ett år. Det hävdar Stellan Rosengren, Civilingenjörsförbundets representant i Volvos styrelse. ”Man blev helt enkelt tvingade att tänka om eftersom problemen var svårare än vad man förutsett. Det var kanske inte helt rätt tänkt från början”, säger han.
Argentina-kris slår mot Autoliv Argentinas beslut att devalvera peson kommer kortsiktigt att leda till en mångmiljonförlust för Autoliv. ”Vi har tillgångar till ett bokfört värde av 12 miljoner dollar och vi beräknar att förlusten blir 4-5 miljoner dollar. Förlusten tar vi antingen direkt över eget kapital eller i resultaträkningen”, säger Mats Ödman, informationschef.
SVENSKA DAGBLADET
Norge först ut i år med storaffär Norsk Hydro sväljer det tyska aluminiumföretaget VAW för 21 miljarder norska kronor, omkring 29 miljarder kronor. Genom affären skapas Europas största, och världens tredje största aluminiumföretag. VAW har 16 000 anställda och Norsk Hydro räknar med att synergier och besparingar ska minska kostnaderna i det sammanslagna bolaget med 1,6 miljarder kronor per år, före utgången av 2003. Ett viktigt skäl till köpet är att Hydro vill sälja ännu mer aluminium till bilindustrin.
Euro-rus i Tyskland Det tyska folket hade svårt att släppa tanken på sin högt älskade D-mark. Nu har man tänkt om och det är närmast rusning efter den nya eurovalutan, folk köar utanför bankkontoren för att bli av med sina D-mark trots att de accepteras i affärerna fram till slutet av februari. Psykologer har redan börjat analysera tyskarnas märkliga helomvändning. “Tyskar är grundliga”, lyder en av förklaringarna. “De tycker att det lika bra att få det undanstökat på en gång.” En annan så kallad finanspsykolog citeras med orden: “Man accepterar det oundvikliga.”
DAGENS NYHETER
Samhall flyttar jobb utomlands Samhall lägger ut jobb i låglöneländer som Litauen samtidigt som de anställda i Sverige sitter och rullar tummarna. Många är upprörda men Samhalls koncernchef Göran Sevebrant säger att mer jobb kommer att läggas ut i framtiden. ”Vi måste tillverka där det är billigast. Om inte sömnaden i Blekinge hade lagts ut hade tillverkningen av kontorsstolarna fått upphöra helt och hållet, säger han.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.