Morgonens nyheter i korthet
OM bäddar för börsfusion Stockholmsbörsen rycker allt närmare en strukturaffär. Analytiker pekar ut Köpenhamnsbörsen som en trolig fusionskandidat. Genom sin nya organisation har ägaren OM bäddat för ett ändrat ägande i Stockholmsbörsen. Analytiker pekar ut Köpenhamnsbörsen som en het fusionskandidat. “Ett annat alternativ är att göra något med Deutsche Börse. Den har en stor krigskassa för bland annat förvärv och har visat intresse för Stockholmsbörsen”, säger Rodney Alfvén, analytiker på Alfred Berg.
Ny smäll för Volvo Börsnoterade Volvos investering i den brittiska busstillverkaren Henlys är en mardröm. Företaget befinner sig i kris; börskursen har rasat med 80 procent i år och Volvos aktier är bara värda 100 Mkr. Därmed har Volvo förlorat nästan en halv miljard kronor på sina aktier, och ytterligare 2 miljarder – i form av ett lån till Henlys – står på spel. Det är ett svårt bakslag för VD Leif Johansson som godkände affären.
Kvaerners räddare stämd i Sverige Kvaerners räddare, den ryske oljebaronen Mikhail Chodorkovsky, anklagas för att ha plundrat ett dotterbolag. Ett amerikanskt bolag kräver hans oljebolag Yukos på närmare 100 Mkr för uteblivna betalningar. Nu har ärendet hamnat i svensk rätt och enligt en skiljedom i Stockholm har bolaget förklarats skyldigt att betala 80 Mkr. Yukos advokat kräver dock att domen ogiltigförklaras.
FINANSTIDNINGEN
Stark ökning för ja till EMU Ja-sidan har fått ett kraftigt uppsving när det gäller svenska folkets inställning till valutaunionen EMU. Nu är även de socialdemokratiska ja-sympatierna i övervikt, visar en Finanstidningen/Demoskop-mätning av EMU-sympatierna i oktober/november. 50 procent av de tillfrågade säger att de skulle rösta ja om det i dag hölls en folkomröstning om svenskt medlemskap i EMU. Det är en statistiskt säkerställd ökning med 5 procentenheter jämfört med mätningen för en månad sedan. ”Det är ett tydligt trendbrott som nu bekräftas”, säger Per Hörnsten, VD för Demoskop.
Miljardförluster spås för Sony Ericsson Europeiska telekomanalytiker delar inte Ericssons förhoppning om ett positivt resultat för samriskbolaget Sony Ericsson under nästa år. ”Vi räknar med en förlust för bolaget på två miljarder kronor under 2002”, säger Alec Shutzi, atelekomnalytiker på Merrill Lynch i England. Även på produktsidan är förväntningarna lågt ställda, de första gemensamma produkterna väntas inte förrän sista kvartalet 2002.
SVENSKA DAGBLADET
Arbetslöshet allt mer spridd i IT-sektorn Nu är det inte bara uppsagda webbdesigners i IT-sektorn som har svårt att hitta nya jobb. Arbetslöshet kan bli en realitet även för personer med flera års datateknisk högskoleutbildning. Färska siffror från AMS visar ett brant ras i antalet nya jobb inom branschen. ”Vi såg en skarp arbetslöshetsökning i juni som kan vara varselrelaterad. Uppgången har inte har mattats av särskilt mycket under hösten”, förklarar Tord Strannefors, prognoschef på Ams.
British Telecom redovisar ny miljardförlust På torsdagen presenterade British Telecom återigen förlustsiffror som överstiger miljarder. Under kvartalet fram till sista september noterade BT en förlust på nära 1,5 miljarder pund, dryga 20 miljarder kronor. Samtidigt meddelade bolagets finansdirektör Philip Hampton att han skulle avgå. Så sent som för två veckor sade BT:s VD att han inte heller tänkte slutföra sitt kontrakt utan går om två månader.
DAGENS NYHETER
Tormod Hermansen blir revyartist Telenors chef Tormod Hermansen gör ikväll, fredag, sin debut som revyskådespelare. Det var lokalrevyn i Loten som ringde Hermansen och fick ja på sin förfrågan. Hermansen spelar sig själv i en sketch döpt till ”Teleservice”; en person ska ringa brandkåren men kommer inte ihåg numret och efter en rad förvirrade felringningar dyker landets högste tele-chef upp som räddare i nöden. Dock inspelad på videoband.
Lågpris-flygbolagen blir fler Med hjälp av nyinköpta Spanair kan SAS börja tävla med lågprisbolagen – den del av flygbranschen som är mest lönsam. SAS kontrollerar 74 procent av det spanska bolaget men har hittills vägrat bekräfta vad man på lång sikt kan göra med Spanair. Branschexperter gissar att Spanair kan bli SAS lågprisarm. Redan i morgon skulle SAS med de 50 flygplan som Spanair förfogar över kunna komma in på lågprismarknaden i Europa.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.