Black Friday
Näthandeln minskade under Black Friday igen – men Black Week satte nytt rekord
Black Friday noterades för en negativ försäljningsutveckling första gången i fjol med ett tapp på 9%. Bakgrunden till utvecklingen är att Black Week tar upp en allt större del av försäljningen som annars hade blivit av under Black Friday.
”Den allt mer förlängda reaperioden – nu omfattar Black Week även helgen innan – gör att det blir svårare och svårare med nya rekord. Klart är att dock mängder av svenskar utnyttjade reaperioden, framförallt under helgen, som gjorde att det blev en långsammare försäljningsperiod resten av veckan och på själva Black Friday”, fortsätter Patrik Müller.
Förutom att Black Week har en påverkan har också konsumenter blivit allt mer negativt inställda till Black Friday. 33% uppgav sig vara negativa mot själva konceptet, vilket är en ökning på 5 procentenheter från i fjol. Det är främst av miljöskäl som de svarande sade att de inte tänker handla under Black Friday, följt av att man känner sig lurade av handlarna.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.