Grön omställning
Dikeskörning för vätgasbilar – ner 27% under första halvåret

Under första halvåret 2025 minskade den globala försäljningen av vätgasdrivna bränslecellsfordon markant. Det framgår av färska siffror från det sydkoreanska analysföretaget SNE Research.
Mellan januari och juni registrerades totalt 4 102 fordon världen över – en nedgång med 27,2% jämfört med samma period året innan.
Asien tappar
Kina är fortsatt den största marknaden för vätgasbilar, men även där backade försäljningen. Under perioden såldes 2 040 fordon, främst inom det kommersiella segmentet, vilket är 18% färre än under motsvarande period 2024.
Sydkorea, som är den näst största marknaden, gick från 1 742 till 1 218 fordon, en minskning på 30%.
I Japan sjönk antalet sålda vätgasbilar från 442 till 216 (minus 51%).
Även i USA och Europa
I USA minskade försäljningen från 322 till endast 132 (minus 59%).
Även i Europa var det färre nyregistreringar – från 605 till 485 fordon under första halvåret (minus 20%).
Enligt SNE Research präglas marknaden fortfarande av strukturella hinder såsom brist på tankstationer, höga inköpspriser och begränsade statliga stöd.
Under 2024 och 2025 har flera vätgassatsningar runtom i världen fått problem eller hamnat i malpåse.
Läs mer:
Sveriges miljardsatsning döms ut
Fysik slår politik – därför kraschar vätgasen
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.