Urspårad satsning på tyska vätgaståg: Kördes på diesel, fyra av 14 i trafik

I Tyskland invigdes världens första vätgasdrivna tåglinje 2014. Men tågen tvingas gå på diesel och flera står stilla. Bränslecelltillerkaren "håller inte sina löften" enligt tågoperatören EVB.
Germany Daily Life
Den tyska satsningen på vätgaståg har problem. På bild: vätgaståg utanför Frankfurt. Foto: Michael Probst / TT.

Världens första vätgasdrivna järnvägslinje invigdes i Tyskland sommaren 2022. Redan förra året förekom störningar i tillförseln av vätgas. Som en följd av problemen använde operatören EVB då istället diesellok. Det rapporterar nyhetssajten Hydrogen Insight.

Nu har EVB tagit en betydande del av de vätgasdrivna tågen ur bruk igen. Reserv­bränslecellerna har enligt bolaget inte levererats i tid.

EVB anklagar den ej namngivna bränslecells­tillverkaren för att inte hålla sina löften, vilket lett till ”kapacitetsbrist” på linjen.

Fyra av 14 i trafik

I dagsläget står 10 av de 14 vätgastågen stilla på den 100 km långa sträckan Cuxhaven–Buxtehude.

Under de senaste två åren har flera vätgassatsningar antingen stött på problem eller lagts ner.

Läs mer:

Sveriges miljardsatsning döms ut

Fysik slår politik – därför kraschar vätgasen

Experter sågar EU:s vätgasstrategi

Ståljätten tror inte längre på vätgas

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.