Next sålde bättre än egen prognos

Brittiska H&M-rivalen Next tappade försäljning, men det gick bättre än vad man guidat för.
Klädhandel, modehandeln
Foto: Hasse Holmberg / TT

Klädbolaget Next i Storbritannien noterade ett försäljningstapp på 28 procent i det andra kvartalet. Det är dock betydligt bättre än vad bolaget har tidigare kommunicerat till marknaden.

Förändring i fullprisförsäljning var också -28 procent.

Varuhuskapaciteten inom e-handel har kommit tillbaka tidigare än väntat, och butiksförsäljningen har varit förvånansvärt robust.

Bolaget väntar sig en vinst före skatt på helåret om 195 miljoner euro. Nettoskulden väntas reduceras med runt 460 miljoner euro.

Mycket av den ökade optimismen beror på att man har sett hur onlinedelen utvecklat sig under coronapandemin.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.