Nokia redo för krig med Microsoft

(Helsingfors) Nokias försäljning av mjukvara för mobiltelefoner har redan fått sitt genombrott. Det säger en självsäker vice vd, Niklas Savander, och refererar till ett antal dolda kontrakt. Hotet från Microsoft avfärdas till att vara en tidig spekulation.

– Microsoft har ju inte en mobilprodukt på marknaden i dag. Först när Microsoft har en produkt som fungerar, kan levereras, har rätt pris och säljer mycket bra, det vill säga tar marknadsandelar, finns ett verkligt hot. Till dess är det bara en spekulation, säger Niklas Savander, vice vd för Nokia Mobile Software, i en intervju med FV.

– Det förekommer samtidigt en stor skillnad i mjukvaruerfarenhet. Vi är vana att arbeta i mjukvarumiljöer med mycket begränsad minneskapacitet till skillnad från dem i PC-världen, säger Savander.

Sedan i fjol har Nokia börjat sälja en del mjukvara (dataprogram) för mobiltelefoner till andra tillverkare. Motivet sägs vara att Nokia vill få igång hela mobilbranschen, men sanningen ligger nog närmare att man vill sprida sin teknik för att få en än starkare position. Och naturligtvis, att hålla Microsoft stången.

Förenklat är Nokias nya öppna mobilplattform, Series 60, avsedd för så kallade smarta telefoner, det vill säga telefoner med färgskärm och möjlighet att skicka bilder och surfa på nätet. Series 60 förutsätter i sin tur att telefoner använder operativsystemet Symbian OS, samägt av Nokia, Ericsson och Motorola. Det systemet konkurrerar med Microsofts kommande operativsystem (Smartphone 2002).

Ericsson å sin sida har valt att framför allt sälja mobiltelefonens kärna, designen av hårdvaran, chipet. Det har inte Nokia men Niklas Savander är inte främmande för att också Nokia kan licensiera ut chipet. Inte just nu, men allting är aktuellt i framtiden, säger han.

– Vi tror inte att industrins problem är att standardisera hårdvaran, utan störst bidrag ger vi genom att släppa delar av mjukvaran. Den ligger närmare applikationsutvecklarna, säger Savander.

Det är MMS (standard för överföring av rörliga bilder) som Nokia tror ska sätta fart på mobilt internet, och följaktligen mjukvaran i Nokias nu öppna mobilplattform (Series 60), som för övrigt sitter i den egna nya modellen 7650.

– Jag tror jättestarkt på bildkonceptet. Inte minst eftersom en bild föder ett behov av att prata med någon, säger Niklas Savander.

Han spår att marknaden för MMS tar fart 2003, mycket tack vare att operatörer som Sonera börjar med MMS-tjänster nu till sommaren.

Hittills har Nokia Mobile Software annonserat två kundkontrakt. Dels med Samsung, världens femte största mobiltelefontillverkare, som kommer att använda Nokias mobila wap- och webbläsare. Dels med Matsushita som licensierat mobilplattformen Series 60. Men det finns fler kunder.

– Större delen av kontrakten vi träffar kommer att vara icke-offentliga på kundens begäran. Och vi har tagit i hand med fler kunder än vad som annonserats, redan i dag. Det har hittills gått över förväntan, säger Savander.

Men några finansiella detaljer vill han inte avslöja, annat än att kunden betalar per telefon alternativt per användare vad gäller serverlösningar.

– Det primära målet är inte att maximera vinsten, det är att få igång industrin. Å andra sidan är det inte tal om välgörenhet. Allt som vi säljer sker på kommersiella grunder, säger han.

Nokia Mobile Software för diskussioner om licensiering med alla större leverantörer av mobiltelefoner men också med ett stort antal tekniktillverkare som överväger ta fram egna mobiler med hjälp av delar från olika håll. Savander vill ogärna ge exempel på potentiella kunder men låter förstå att kundgruppen blir övervägande teknikföretag, snarare än andra företag med starka varumärken (typ Coca Cola).

Svårast riskerar Nokia få att attrahera renodlade IT-företag som eventuellt planerar satsa på mobiltelefoni framöver, ett segment som historiskt har starka band till just Microsoft.

Viktor Svensson

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
Annons från AMF