”Nokia starkt i dåliga tider”

Nokia tar andelar under fjärde kvartalet samtidigt som hela mobiltelefonmarknaden är stabil. Det är några av ljusglimtarna i Nokias rapport, skriver Affärsvärldens Agnetha Jönsson.

Det var inga större överraskningar i Nokias siffror för tredje kvartalet. Efter att bolaget redan i början av september varnat för att marknadsandelen för mobiltelefoner skulle minska under kvartalet hade förväntningarna redan skruvats ned ordentligt. Nokia redovisade en vinst per aktie före engångsposter om 0,33 euro, vilket var i linje med analytikernas förväntningar.

Försäljningen minskade med 5 procent jämfört med samma period förra året. Här har dock dollarförsvagningen stor betydelse och rensat för valutan var försäljningen i stället upp en procent. Inte mycket att skryta om, men inte heller någon katastrof.

Trenden med sjunkande priser håller i sig. Genomsnittspriset per telefon har sjunkit till 72 euro (720 kronor). Det kan jämföras med 74 euro under andra kvartalet i år och 82 euro för ett år sedan. Svagare dollar är orsaken till hälften av försämringen. Men den beror också på att det säljs allt fler men billigare telefoner. Särskilt på tillväxtmarknaderna. Totalt sålde Nokia 118 miljoner lurar under det tredje kvartalet. Det är 5,5 procent fler än i fjol. Den stora ökningen sker i Mellanöstern, Asien och Latinamerika, där försäljningen växer tvåsiffrigt. I Europa backar försäljningen. Här säljs runt 5 procent färre mobiltelefoner och i Kina ökar antalet lika mycket.

Marknadsandelen uppskattas till 38 procent, vilket är en procentenhet lägre än förra året och två under nivån från andra kvartalet i år. De goda nyheterna är att Nokia räknar med att hålla ställningen under det normalt sett starka fjärde kvartalet och kanske till och med att öka något.

Den ökningen kan delvis förklaras av lansering av nya intressanta telefoner, samt att de produktionsproblem som höll nere försäljningen av dyrare telefoner tidigare i höst nu är lösta.

Utsikterna för den globala mobiltelefonmarknaden under 2008 behålls oförändrad och prognosen är att det ska köpas 1,26 miljarder lurar i år, jämfört med 1,14 miljarder i fjol.

Det är ännu för tidigt att lämna någon prognos för nästa år, men Nokias koncernchef Olli-Pekka Kallasvuo har i alla fall hopp om att marknaden ska kunna växa även om de ekonomiska utsikterna i världen är osäkrare än på länge.

På tillväxtmarknaderna där hushållens budget ofta är stramare har mat- och energipriset större betydelse. Därför kan fallande världsmarknadspriser för till exempel ris och olja ge en positiv effekt. Genom sin storlek har Nokia också en fördel framför konkurrenterna när det gäller att pressa priserna hos underleverantörer. Och att hålla marginalerna uppe är något som kommer att prioriteras framöver.

Historiskt har Nokia lyckats bättre än konkurrenterna i osäkra tider. Olli-Pekka Kallasvuo anser att det finns god chans att det blir så även denna gång. Vi är benägna att hålla med och behåller vår köprekommendation för Nokia.

nullnullnullnull

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.