Nokia: ”Vi känner oss väl rustade”

För sen, för dyr och för lite ny teknik – det är några av de omdömen som redan fällts om Nokias GPRS-telefon 8310 som i slutet av veckan landar i butikerna. På Nokia räknar man dock segervisst med att designen ska vinna slaget om kunderna. ”Att det skulle vara tuffare än tidigare är inte min uppfattning. Vi känner oss väl rustade för alla former av konkurrens”, säger Sara Kullgren, Skandinavienchef för Nokia Mobile Phones.

Inför årets julhandel, som än en gång väntas bli rekordstor, lär slaget om den hetaste julklappen stå mellan Nokias och Ericssons GPRS-telefoner. I slutet av nästa vecka finns de första upplagorna av Nokias 8310 ute i handeln, men att döma av de första indikationerna är klimatet tuffare än vid tidigare Nokia-lanseringar. Osäkerheten är stor kring efterfrågan på GPRS överhuvudtaget och hittills har Ericssons modell plockat hem fler poäng än Nokias.

”Konkurrens är bra och det är vi vana vid. Att den skulle vara tuffare i samband med den här lanseringen än tidigare är dock inte min uppfattning”, säger Sara Kullgren, VD för Nokia Mobile Phones i Skandinavien.

”Vi ser inte hösten som något ’slag’ utan känner oss väl rustade för att möta alla typer av konkurrens. 8310:an är en fantastisk telefon som kombinerar en mängd olika tekniker – och designmässigt är den väldigt avancerad. Vi känner oss mycket komfortabla med den.”

Alltför stora likheter med den gamla modellen 8210, och avsaknad av tekniker som bluetooth, trippelband och gråskalor är några av de faktorer som redan sagts tala till dess nackdel.

Och Ekonomi24:s läsare, i form av Ärligt Talat, är eniga i sin dom – i år blir det en Ericsson. ”Teknikerna har vi redan i andra modeller. Jag ser det inte som något som helst problem att de inte finns i just den här, eftersom vi har olika produkter med olika tekniker och funktioner beroende på målgrupp. Angående läsarreaktionen kan jag bara säga att det är svårt att ha en uppfattning om telefonen innan man sett den i verkligheten”, säger Sara Kullgren.

Den riktigt stora invändningen, enligt såväl handlare som övriga bedömare, är dock att Nokiatelefonen är för dyr. Den valda prisnivån, från 4 800 kronor och uppåt, ligger cirka 2 000 kronor högre än man får betala för Ericssons T65:a.

”Vårt mål är att ha ett brett sortiment av telefoner, även prismässigt, och det har vi. Det finns andra modeller att välja för den som vill ha en billigare telefon. Den här befinner sig prismässigt i ett mellansegment och i övrigt i ett ’fashion’-segment. Den primära målgruppen är ’trendsetters’ – män och kvinnor mellan 19-35 år som är modemedvetna, gillar det senaste, som tycker att design är viktigt och som har en positiv inställning till teknologi”, säger Sara Kullgren.

Under hösten kommer också den marknadsföringsapparat som ska sälja in telefonen att dra igång. Huvudmedier är ”livsstilspress”, utomhusannonsering och webbannonsering och butikskampanjer, hur stor marknadsbudgeten blir är dock, av konkurrensskäl, inte offentligt.

Talet om förseningar av GPRS och 3G riskerar att ha dämpat efterfrågan på GPRS-telefoner generellt sett. Hur bedömer du den i dagsläget? ”GPRS-tekniken är ett viktigt teknologiskt steg i mobilindustrin, men det är naturligtvis inte tekniken som är viktig för kunden utan de tjänster som möjliggörs med hjälp av den. Det är först när hela det ’kombinationspaketet’ är på plats som man kan tala om att det stora skiftet kommer. 8310:an är en viktig del i det, en av många pusselbitar.”

Telefonen blev försenad ut till den svenska marknaden, vad berodde det på? ”Vi har hela tiden sagt under tredje kvartalet och vi började leverera, bland annat i Finland, i fredags förra veckan. Vi tycker att den kommer ut i precis rätt tid. Det har handlat om rätt komplexa system som ska testas och det är först nu alla pusselbitar är på plats. Näten är klara, operatörerna är väl förberedda, betalningssystemen börjar ta form, roamingavtal – så att de kan användas i andra länder – är på plats först nu. Det har varit viktigt för oss att marknaderna ska vara förberedda, att alla operatörer ska ha hunnit ta en titt på den innan den kommer ut i handeln. Nu är vi förberedda även i Sverige.”

Förseningen anges som en av orsakerna till att mobilförsäljningen på den finska marknaden sjönk med 54 procent under september. Vad har du för kommentar till det? ”Det kan jag faktiskt inte kommentera alls.”

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.