Nokias GPRS-telefoner tog slut på en dag
”Vi har en väntelista på 30 kunder och fick fem exemplar”, säger Camilla Rydell, butikschef på Europolitan Stores.
På torsdagen landade Nokias GPRS-telefon 8310 i butikerna, efter mycket tal om förseningar av såväl telefonen som själva tekniken. Efter att i flera tester ha tappat i poäng mot Ericssons GPRS-variant T65:an som även den kommer i höst, hade Nokia ett något tuffare motstånd än vid tidigare lanseringar. Dessutom har den fått mycket kritik för att vara för dyr, från cirka 4 800 kronor.
Att döma av en rundringning bland återförsäljarna i Stockholmsområdet är dock efterfrågan ”lika stor som vanligt”.
”Förhandsintresset var väldigt stort och vi hade räknat med mycket folk i butiken, men det här är mer än vi väntat oss. Vi väntar nya leveranser i nästa vecka och de lär också gå åt snabbt”, säger säger Andreas Sjöholm på Geab.
Nokias leveranser är i ett första skede begränsade, vilket är ett vanligt förekommande sätt att skapa ett större köpsug, och företaget går inte ut med hur många telefoner som hittills släppts utan konstaterar bara att “leveranserna är i ungefär samma storleksordning som de brukar vara”.
På grossisten Order Hemelektronik, som bland annat levererar mobiltelefoner till Onoff och Siba, fick man totalt 500 exemplar.
”De var förbokade allihop, och det är generellt sett lika stor efterfrågan som det brukar vara på Nokias produkter. I slutänden spelar det inte så stor roll hur försnacket gått, och vad testerna visat – en Nokia är alltid en Nokia”, säger Tobias Lindqvist, säljare på Order Hemelektronik.
Även Camilla Rydell, butikschef på Europolitan Stores på Östermalmstorg skriver under på köprusch.
”Vi har tagit upp beställningar sedan i mars och hade ett 30-tal på väntelista. Vi fick fem stycken i den här omgången, vilket är i linje med vad vi brukar få i ett första skede – och då är vi ändå en ganska stor återförsäljare”, säger hon.
Enligt henne är intresset dock stort även för Ericssons kommande GPRS-modell.
”Folk frågar väldigt mycket om den och vi ser också att försäljningen av T39:an har tagit fart på sistone. Nokia kan nog tappat lite av sitt försprång; det har varit rätt mycket strul med den föregående modellen 8210 – det har varit något fel på modulen till displayen och sånt där sprider sig som ringar på vattnet”
Vilka är det som har köpt telefonen hittills? ”Det är nog den målgrupp Nokia siktat på; lite äldre folk, businesskunder som har råd och som vill ha det senaste. När de billigare modellerna lanserats har det varit fullt av ungdomar i butiken, det här handlar helt klart om en annan kategori”, säger Camilla Rydell.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.