Norge är nästa måltavla för Ryanair
– Norwegian har haft en röd matta och har varit väldigt framgångsrika i att ta trafik från SAS. Men nu är det inte lika enkelt. Nu konkurrerar de med ett flygbolag med betydligt lägre priser, säger Ken O’Toole, Ryanairs utvecklingschef på tisdagen till Nyhetsbyrån Direkt.
Ryanair flyger idag från tre flygplatser i Norge. I mars blev Rygge utanför Oslo Ryanairs andra bas i Skandinavien tillsammans med Skavsta. Fördelarna med Rygge är avståndet till centrala Oslo, som ligger på samma avstånd som huvudflygplatsen Gardemoen, menar Ken O’Toole.
– Det är ett mycket trovärdigt alternativ till Gardemoen, säger han.
Rygge startade som en vanlig flygplats i mars i fjol, med nio rutter. Från och med mars utökades kapaciteten kraftigt i och med att flygplatsen blev en bas. Nu flyger Ryanair till kring 25 destinationer från Rygge.
– Vi har en mycket mer betydande närvaro i Oslo, nu när vi har en bas i Rygge, säger Ken O’Toole.
Från september till mars transporterade Ryanair 350.000-400.000 passagerare från Rygge. Den siffra ska upp till 1,2 miljoner fram till mars 2011, som är slutet på Ryanairs brutna räkenskapsår.
Dessutom tillkommer målet att fram till mars ha cirka 800.000 passagerare från Torv, som är Ryanairs andra flygplats i Oslo-området.
– Så totalt handlar det om närmare 2 miljoner passagerare. Det kommer att ge oss en minst tvåsiffrig marknadsandel, säger Ken O’Toole.
– Och vi kommer enkelt att kunna dubbla den andelen inom de närmaste 18-24 månaderna. Det skulle betyda en marknadsandel på 20-25 procent inom två år, säger Ken O’Toole.
Vid sidan av Torv och Rygge flyger Ryanair även till Haugesund, där “trafiken utvecklas väl”. Ken O’Toole pekar även på finska Lappeenranta som en flygplats med potential.
I nuläget trafikeras Dusseldorf/Weeze från Lappeenta. Men bolaget har varit “mycket förvånade” över intresset, och inte minst från närliggande Ryssland. Enligt Ken O’Toole står ryssar för närmare 90 procent av trafiken.
Norge är betydande marknader både Norwegian och SAS och i synnerhet den norska inrikesmarknaden, som har flera höglönsamma sträckor. På just inrikestrafiken konkurrerar bolagen däremot inte med Ryanair.
Norwegians internationella trafik står, enligt den senaste delårsrapporten för det första kvartalet, för strax över hälften av bolagets intäkter. Under 2009 uppgick intäkterna från den internationella verksamheten till 4,4 miljarder norska, av de totala intäkterna på 7,3 miljarder.
Kommentera artikeln
I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.
Grundreglerna är:
- Håll dig till ämnet
- Håll en respektfull god ton
Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.