Odd Mollys förlust stiger

Klädföretagets förlust stiger samtidigt som omsättningen minskar.

Odd Molly redovisar ett resultat efter skatt på -19,2 miljoner kronor för det andra kvartalet 2019 (-10,3). Resultatet per aktie uppgick till -2:12 kronor (-1:78).

Bruttomarginalen uppgick till 50,6 procent (57,6).

Rörelseresultatet blev -17,9 miljoner kronor (-11,9).

Nettoomsättningen uppgick till 62,7 miljoner kronor (76,3), en minskning med 18 procent.

“När vi stänger det andra kvartalet kan vi konstatera tre saker. Förändringsarbetet löper på enligt plan, vi tar fortsatta steg i omvandlingen till licensmodell på våra utländska marknader och allra mest glädjande är att vi börjar se tydliga positiva effekter från åtgärdsprogrammet i vår egen detaljhandelsverksamhet där lönsamheten ökar. Totalt genomför Odd Molly besparingsåtgärder som kommer sänka driftskostnaderna med omkring 75 miljoner kronor på helårsbasis med full effekt under 2020”, skriver bolagets vd Jennie Högstedt Björk i rapporten.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.