Omvänd vinstvarning från Zalando

E-handelsbolaget Zalando förväntar sig ett justerat rörelseresultat över rådande marknadsförväntningar för det första kvartalet.
Omvänd vinstvarning från Zalando - zalando-700_binary_6845021.jpg

Det framgår av ett pressmeddelande från bolaget på måndagskvällen.

Zalando spår att det justerade rörelseresultatet kommer att vara positivt och uppgå till ett ensiffrigt miljontal, alltså 1-9 miljoner euro. Marknadsförväntningarna, enligt en sammanställning som bolaget självt gjort, låg inför beskedet på -10 miljoner euro, enligt pressmeddelandet.

Zalando bedömer samtidigt att tillväxten för GMV (”gross merchandise value”, ett mått på värdet på produkter sålda via Zalandos plattform) och intäkterna kommer att ligga i linje med marknadsförväntningar, kring 23,0 respektive 15,2 procent.

”Vi är nöjda med vår utveckling i det första kvartalet, den visar att vi är fokuserade på bra exekvering. Resultatet (för det första kvartalet; reds anmärkning) är i linje med bolagets helårsprognos”, säger Zalandos finanschef David Schröder.

Zalandos helårsprognos är att GMV ska växa med 20-25 procent och att intäkterna ska ligga i den lägre delen av samma intervall. Bolagets helårsprognos är vidare att ha ett justerat ebit-resultat om 175-225 miljoner euro.

Rapporten för det första kvartalet släpps den 2 maj.

Kinnevik äger 32 procent av Zalando.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.