Oro i rederibranschen efter Hanjin-konkurs

I veckan ansökte världens sjunde största containerrederi, sydkoreanska Hanjin Shipping, om konkurs. Bolagets fartyg har antingen strandsatts eller beslagtagits av fordringsägare. Det skriver Financial Times.

Hanjin Shippings konkurs skapar både logistikproblem och förseningar, då de fartyg som strandsatts eller beslagtagits innehåller varor som inte når sin destination. Till följd av konkursen har också frakraterna drivits upp.

 

LÄS MER:

 

Hanjin Shippings konkurs och de högre fraktraterna kan på kort skapa möjligheter för andra aktörer, men fördelarna lär inte bli långlivade. Det råder fortfarande en obalans inom branschen där kapaciteten växer mer än efterfrågan och branschbedömare förväntar sig att det kommer vara fortsatt svårt för bolagen att tjäna pengar.

“Jag tror faktiskt inte det är något containerrederi i hela världen som tjänar pengar just nu”, kommenterade Paul Slater som är finansiell rådgivare inom branschen enligt Financial Times.

 

 

nullnull

OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.
    Annonstorget Premium i samarbete med King Street Media Annonsera här