”Ozempic-trimmade kroppar” skapar brist på diabetesläkemedel i Kina

Det danska läkemedelsbolaget Novo Nordisks diabetes-läkemedel Ozempic marknadsförs av influencers som ett bantningspreparat, vilket skapat brist på läkemedlet i både USA och Kina.
”Ozempic-trimmade kroppar” skapar brist på diabetesläkemedel i Kina - Glamour Ozempic Novo Nordisk
I bloggar och i sociala medier framställs Novo Nordisk diabetesläkemedel som ett bantningspreparat, vilket skapar en allvarlig brist. Foto: Glamour

Bloomberg skriver att kineser bland annat försöker att få tag på läkemedlet för att gå ner i vikt genom falska recept, vilket leder till en brist för de typ 2-diabetiker som är beroende av läkemedlet för att kontrollera sitt blodsocker.

USA har godkänt semaglutid som viktminskningsbehandling (Wegovy) och efter en hajp underblåst av influencers har tillgången till semaglutid minskat i landet. Detta har fått Novo Nordisk att minska amerikanska leveranser av Wegovy för att säkerställa tillgången till Ozempic.

I Kina, där andelen överviktiga ökar men fortfarande är en bråkdel av den i USA, är semaglutid-användningen begränsad till typ 2-diabetiker.

falska recept och svart marknad

Enligt Bloomberg är kinesiska sociala medier också fyllda av influencers som visar upp sina Ozempic-trimmade kroppar, vilket eldat på efterfrågan. Onlineapotek och fysiska butiker uppges ha sålt slut på grund av falska recept samt personer som köper och sedan säljer läkemedlet direkt för dubbla priset.

På temat pågår en rättslig uppgörelse mellan Huadong Medicine och Novo Nordisk. Det kinesiska företaget utmanar Novo Nordisks patent för semaglutid, som Kinas tillsynsmyndighet för immateriella rättigheter ogiltigförklarade förra året.

Novo Nordisk har överklagat beslutet och hälsobranschen väntar på ett domstolsbeslut som potentiellt kan leda till att en mängd inhemska företag översvämmar marknaden med Ozempic-kopior.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.