Laddar

Politik: Politikernas offensiv

Regeringen håller på att slingra sig ur mediernas, och depolitiska motståndarnas grepp om verklighetsbeskrivningen.Medlet är ny teknik och en professionell kommunikationsstrategi.

En gråmulen torsdagmorgon i mars. På agendan vårbudgeten som skapresentras den 14 april. Frågan är hur? Regeringens 24pressekreterare har veckomöte i stora hörnrummet på sju trappori regeringshögkvarteret Rosenbad. Där är ocksåsocialdemokratiska partiets presschef Stefan Stern, chefen förstatsrådsberedningens avdelning för kommunikation Ulf Mårtenssonoch pressekreteraren vid den socialdemokratiska riksdagsgruppenRoger Läth.Stern visar overheadbilder. Han berättar om vad hanoch hans pressavdelning på sju-åtta personer kommit överens ommed de 26 partidistriktsombudsmännen. Precis som för ett årsedan, den 15 april 1997, ska statsråden hjälpa till att föra utbudskapet. De ska tillsammans med partisekreterare, biträdandepartisekreterare och några riksdagsmän hålla presskonferens ochinformationskonferens i 26 städer. Det ska vara en enhetligdekor med det nya slagordet: Med omtanke om framtiden.

ALLA BÖRJAR SAMTIDIGTVarje socialdemokratiskt partidistrikt har lagt uppaktiviteterna efter hur dess aktiva själva vill ha det. Menöverallt ska man börja kl 10, ty då har finansminister ErikÅsbrink hunnit hålla sin presskonferens i Stockholm i 15 minuteroch journalisterna i Rosenbad har haft budgetmaterialet i 45minuter. Handelsminister Leif Pagrotsky ska ha hunnit informeramarknaden i London och skatteminister Östros i Washington.Kvällen innan, på Annandag påsk, kommer statsråden att samlashos finansministern för att få en mapp med budgeten ochoverheadbilder. De kommer då också att hålla enargumentationsträning.

Under den gamla tiden då statsverkspropositionen lades fram ijanuari fick medierna under många år ett exemplar några dagarföre publiceringen mot att de lovade att inte gå ut för tidigt.Det blev till slut omöjligt. Det blev allt fler journalister ochalltid var det någon som bröt mot reglerna. Under några år höllfinansministern presskonferens i Stockholm. Men först närbudgetprocessen ändrats och socialdemokraterna blivit extraangelägna om att nå ut till hela folket med sitt budskap uppstodnytänkandet. Budgetsaneringen var avslutad, nu kunde man börjasatsa igen. Den allmänna meningen var knappast att vi stod infören vändning. Men det var vad regeringen ville få oss att tro.Vårbudgetens väg ut till folket diskuteras även av en nyyrkeskategori i regeringskansliet: de opolitiska informatörerna.De är runt 30 till antalet, och varje tisdag träffas de tillfrukost i matsalen i Rosenbad. Den här tisdagen i marsdiskuterar även de vårbudgeten, närmare bestämt hur den skapresenteras. Vilken grafisk form ska den ha? Vilka nyhetsbrevoch fakta-PM ska arbetas fram? De diskuterar hur den ska se utpå internet och vad man ska trycka på.

Under de senaste två åren har regeringen kraftigt byggt ut sinsamlade informationsverksamhet. Den har också moderniserats ochföljer delvis nya principer. Man kan tala om en fördubbling ioch med att varje departement utöver sin pressekreterareanställt egna informatörer. Till detta kommer det ett 20-talpersoner som sedan drygt ett år ingår i Information Rosenbad(regeringskansliets samlade informationsavdelning). Ävenstatsministern har förstärkt sitt kansli med både informatöreroch experter på kommunikation. Press- och informationsarbetetsköts alltså alltmer professionellt, av allt fler välutbildademänniskor.Vårens stora informationsuppgift var förståsvårbudgeten. Den nya budgetprocess som införts gör denna dag imitten av april till regeringens kanske viktigaste dag. I år ärdet ju också valår. Det gällde för de ansvariga cheferna förpressekreterare, informatörer och webbredaktörer att få alla attdra åt samma håll. En förutsättning är att departementen numeraär en enda myndighet under namnet regeringskansliet. Nyckelordetär samordning.

Det var under Carl Bildts regering som arbetet inleddes med attåstadkomma en gemensam informationsavdelning. Det skeddesärskilt med tanke på internet. För drygt ett år sedan kundeinformationschefen Bertil Jobéus öppna dörren i det hus som engång innehöll Skånes Enskilda Bank i hörnet av Drottninggatanoch Fredsgatan i Stockholm. Information Rosenbad innehåller femavdelningar: Webb-redaktion, Infobutik, informatörspool, interninformation och telefonpanel.

Syftet är att främja den demokratiska beslutsprocessen genom attöka allmänhetens kunskap och skapa förtroende förregeringskansliets verksamhet. Information Rosenbad ska förmedlabilden av ett sammanhållet regeringskansli och svara förkontinuitet i informations- och kommunikationsfrågor överregeringsskiften.

DIREKTSÄNDA PRESSKONFERENSERInformation Rosenbad avser att från och med juni månad överInternet direktsända alla presskonferenser som hålls i Rosenbad.Det betyder att man var som helst kan ta del av både ljud ochbild från regeringens presskonferenser utan att behöva fåtillstånd av någon TV-kanal. Inom Regeringskansliet talar man omatt detta kan bli en svensk C-span (den amerikanska TV-kanalensom sänder politiska tal oredigerat).

Information Rosenbad samarbetar med departementens informatörer,men är inte överordnat dem. Fyra departement har flerainformatörer: utrikesdepartementet med EU-sekretariatet,arbetsmarknads-, utbildnings- och miljödepartementen. Det finnsockså en särskild informatör för kretsloppsmiljarderna tillkommunerna. Socialdepartementet har en informatör förpensionsreformen och det finns också en särskild informatör istatsrådsberedningen för Östersjö- samarbetet. StatsministerGöran Persson har två pressekreterare, Ingrid Iremark och Lars–Åke Falk, samt en biträdande pressekreterare Gunilla Rohlén. Desköter statsministerns dagliga mediekontakter. Ingrid Iremarkser sig som en mellanhand mellan statsministern och medierna:Jag är inte talesman. Men jag förmedlar vad Göran Persson sagttill mig. Var än Göran Persson möter medierna, finns IngridIremark i närheten med sin lilla diktafon för att dokumenteravad statsministern sagt – om det skulle bli diskussion om vadhan egentligen sagt.

EXPLOSION I ANTAL PRESSEKRETERAREVarje statsråd har sin egen pressekreterare och några har två.Summa 25 pressekreterare. Sammanlagt finns numera närmare 80kommunikatörer i regeringskansliet. Det är en explosiv ökning pånågra få år. Information Rosenbad har en budget på nio miljonerkronor. Informatörer kostar uppskattningsvis åtta miljoner ochpressekreterarna nio miljoner bara i löner.

Under lång tid var informationen eftersatt i regeringskansliet.Först nu har man renodlat uppgifterna. Inom statsrådsberedningenbehöver inte statsministerns presssekreterare lägga upp denlångsiktiga strategin. Det gör Ulf Mårtensson, som är chef föravdelningen kommunikation i statsrådsberedningen. Tillsammansmed partiets presschef Stefan Stern (som har en avdelning på sjutill åtta personer i partihögkvarteret på Sveavägen) ligger hanbakom många av de nya idéerna.

Ingen vill erkänna att det nya sättet att informera brett ochlokalt är ett sätt att komma undan vad en del politiker kallarjournalistfiltret i Stockholm. Men faktum är i alla fall attmånga statsråd under dagen för budgetpresentationen satt idirektsändning i olika lokalradiostationer. De bör således hanått ut på ett helt annat sätt än om bara medierna i Stockholmhade förmedlat budgeten.

En av de viktigaste punkterna i den nya metoden är att mångaandra än medierna får förstahandsinformation. Tillinformationskonferenserna inbjuds nämligen även arbetsmarknadensparter, landshövdingen, kommunalråd, landstingsråd och mångaandra företrädare för regionen. På något ställe inbjöds ävenandra politiska partier än socialdemokraterna.

LÄCKORPå kvällen dagen före offentliggörandet fickoppositionspartierna vårbudgeten. De skulle ju vara med ochdebattera med finansministern i riksdagen efter presentationen.Det var samma procedur som förra året. Men då uppfattadesocialdemokraterna att de borgerliga läckte ut de sämstaalternativet när det gällde sysselsättningen. På så vis kom detatt bli en allmän uppfattning att regeringen inte trodde på sinaegna prognoser.

För att undvika detta i år valde finansminister Erik Åsbrink ocharbetsmarknadsminister Margareta Winberg att gå ut i Aftonbladetpå måndagen och avslöja sysselsättningsmålet. På så vis skulledet inte bli möjligt att läcka fel uppgifter. Skolminister YlvaJohansson gick också ut i Dagens Nyheter med skolprogrammet. Näroppositionen fått budgeten blev det – som vanligt – fart påläckandet. Allt tyder på att det i år kom från både oppositionenoch regeringen. Så blev nyheten om fyra miljarder tillkommunerna redan i år känd, liksom sänkningen av tobaksskatten.Men enligt socialdemokratisk bedömning fanns det inget att läckasom kunde skada regeringen.

För att också nå allmänheten direkt ägnade statsråden sammanlagtnio timmar åt att svara på frågor på internet. Från kl 12 till21 fanns det någon minister som var beredd att chatta och svarapå frågor. Regeringen hade också skrivit brev till ett stortantal skolor och eleverna uppmanades att dagen efter budgetdagenkomma in med frågor med löfte om svar samma dag.

ALLA ANVÄNDER INTERNETSamtliga riksdagspartier kommer att använda internet i åretsvalrörelse. Någon huvudväg att nå väljarna har nätet självklartinte hunnit bli ännu, men väl ett allt viktigare komplement.Enligt en undersökning gjord av Göteborgs Universitet kommerrunt 15 procent av väljarna att aktivt söka efter information påpartiernas hemsidor inför valet. Satsningarna är störst påriksnivå. På länsnivå är utbyggnaden ännu ojämn. Ungefärhälftens av folkpartiets länsförbund har egen hemsida ochungefär lika stor andel av socialdemokraternas partidistrikt.Alla partier har egen hemsida där man kan finna ledandepartiföreträdares tal och partiernas politik. På flera håll harman ett slags löpsedlar där man svarar på angrepp från andrapartier. Målet för alla tycks vara att öka sändningarna med ljudoch bild. Det kommer därmed att bli vanligare meddirektsändningar över internet. För att öka intresset för sinahemsidor kommer det också att bli allt vanligare med spel avolika slag.Information Rosenbad gjorde en testsändning före julfrån den presskonferens som statsråden Laila Freivalds, AnnaLindh och Margot Wallström hade om kvinnofridspropositionen. Kl10 började presskonferensen, som alltså direktsändes. Samtidigtlade man ut hela propositionen, ett pressmeddelande och ettåttasidigt s.k. faktablad på nätet. Ville man ha några särskildasidor och råkade befinna sig i Kiruna var det bara att angesiffrorna och skriva ut på sin egen skrivare.

POLITIKERNA ÖKAR KONTROLLENDet är tydligt att regeringen ryckt upp sig beträffande sininformationsverksamhet. Varje departement har nu order att intelägga fram någon proposition utan att det finns eninformationsplan som anger hur regeringsförslaget skakommuniceras. Det är förstås bra om medborgarna får informationom vad regeringen gör. Bara inte den tydliga viljan att nådirekt till allmänheten betyder att man försöker komma undan dengranskning som de politiska reportrarna kan stå för. Det finnsinget egenvärde i att dessa reportrar ska vara så dominerandesom de har varit, men det får heller inte gå åt andra hållet närtekniken ger nya möjligheter. En slutsats är att politikernaförsöker öka kontrollen över vilka budskap som når väljarna.

Erlander hade bara en

För 35 år sedan fanns det ingen informatör i regeringskansliet.Tage Erlander hade klarat sig utan pressekreterare under sinförsta 17 år som statsminister. Men 1963 anställde han denförste. Han hette Lars Bergquist, och blev senare ambassadör ochförfattare. Bergquist var vid denna tid pressattaché vid svenskaambassaden i Paris och hade rest hem för att förbereda Erlandersbesök hos Frankrikes president Charles de Gaulle. Det var OlofPalme som frågade mig om jag ville börja hos Erlander, Palmekände jag från studentåren, berättar Lars Bergquist.

Han hamnade mitt i Wennerströms spionaffär, men kom sedan attordna ett par större presskonferenser där Tage Erlander svaradepå frågor i alla ämnen. Detta väckte enormt intresse, för detvar något helt nytt. Min förebild var de Gaulles enmansshower iParis, minns Lars Bergquist, som dock upptäckte att han hamnat iett politiskt jobb varför han återvände till diplomatin 1965.Ivar Sundvik, som varit politisk redaktör för socialdemokratiskaStockholms-Tidningen blev Erlanders andra pressekreterare. Sedandess har pressekreterarna blivit allt fler. Från början fanns enviss skepsis hos statsråden, som gärna själva ville hålla ipresskontakterna. Så sent som på 1970-talet accepterade inteGunnar Sträng att någon informationssekreterare uttalade sig omfinansdepartementets frågor. Då fick journalisterna ringa Strängoch riskera att bli avringda i örat.

BILDTEXT: Socialdemokraternas nya informationsstrategi går ut påatt samtidigt hålla konferenser om vårbudgeten i alla de 26partidistrikten.

Information Rosenbad – hus med stor aktivitet. Härifrån ska allapresskonferenser som hålls i Rosenbad direktsändas från junimånad.

Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



OBS: Ursprungsversionen av denna artikel publicerades på en äldre version av www.affarsvarlden.se. I april 2020 migrerades denna och tusentals andra artiklar över till Affärsvärldens nya sajt från en äldre sajt. I vissa fall har inte alla delar av vissa artiklar följt på med ett korrekt sätt. Det kan gälla viss formatering, tabeller eller rutor med tilläggsinfo. Om du märker att artikeln verkar sakna information får du gärna mejla till webbredaktion@affarsvarlden.se.