Rugvista minskar omsättning och rörelseresultat

E-handelsbolaget Rugvista redovisar minskande omsättning under första kvartalet jämfört med samma period året innan.
Rugvista
RugVista grundades 2005 och säljer mattor på nätet. Produktsortimentet består av cirka 30 000 unika mattor.

Rörelsevinsten minskade.

“Trots ett fortsatt utmanande makroekonomiskt klimat under årets första kvartal så ser vi bevis på att våra strategiska initiativ är framgångsrika med bland annat en ökning i antal ordrar och nya kunder. Nettoomsättningen minskade då den lägre nivån på det genomsnittliga ordervärdet från de två tidigare kvartalen fortsatte under första kvartalet och vi ser tydliga tecken på att den europeiska konsumenten fortsatt är priskänslig”, kommenterar VD Michael Lindskog.

Omsättningen sjönk 2,3% till 176,1 miljoner kronor (180,3). Den organiska försäljningstillväxten var -3,5% (-8,1).

Rugvista såg tillväxt i de nordiska länderna medan flertalet marknader i övriga Europa uppvisade en negativ tillväxt.

Antalet ordrar var 82,4 tusen (71,7) med ett genomsnittligt ordervärde på 2 957 kronor (3 602).

Rörelseresultatet blev 20,0 miljoner kronor (25,7), med en rörelsemarginal på 11,4% (14,3).

Resultatet efter skatt blev 17,2 miljoner kronor (20,3), en minskning med 15,3% mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,83 kronor (0,98), vilket innebär en minskning med 15,3% mot föregående år.

Lagervärde som andel av nettoomsättningen (rullande tolv månader) uppgick till 19,1% (26).

“Utsikterna för resten av året är osäkra både från ett säkerhetspolitiskt och ett makroekonomiskt perspektiv. Vi bedömer också att vi kan förvänta oss skillnader i marknadsförutsättningar sett över våra olika marknader under resten av året. Givet marknadsklimatet implementerade vi mot slutet av kvartalet åtgärder för förbättrad lönsamhet. Åtgärderna har inkluderat prisjusteringar samt kostnadsoptimeringar för driften av vår nya e-handelsplattform och vi ser redan önskad effekt av dessa initiativ. Oberoende av hur marknadsklimatet utvecklar sig under resten av året är vi fortsatt fokuserade på att utveckla vårt kunderbjudande och verksamheten med syfte att kontinuerligt förbättra våra möjligheter till lönsam tillväxt både på kort och lång sikt”, avslutar Lindskog sitt VD-ord.

Rugvista, Mkr Q1-2024 Q1-2023 Förändring
Nettoomsättning 176,1 180,3 -2,3%
Organisk försäljningstillväxt, procent -3,5 -8,1
Rörelseresultat 20,0 25,7 -22,2%
Rörelsemarginal 11,4% 14,3%
Nettoresultat 17,2 20,3 -15,3%
Resultat per aktie, kronor 0,83 0,98 -15,3%
Dela:

Kommentera artikeln

I samarbete med Ifrågasätt Media Sverige AB (”Ifrågasätt”) erbjuder Afv möjlighet för läsare att kommentera artiklar. Det är alltså Ifrågasätt som driver och ansvarar för kommentarsfunktionen. Afv granskar inte kommentarerna i förväg och kommentarerna omfattas inte av Affärsvärldens utgivaransvar. Ifrågasätts användarvillkor gäller.

Grundreglerna är:

  • Håll dig till ämnet
  • Håll en respektfull god ton

Såväl Ifrågasätt som Afv har rätt att radera kommentarer som inte uppfyller villkoren.



Annons från AMF